SESSIES

Onderwijscongres 02/10/2025

Let op

Voor onderstaande sessies geldt een beperkte capaciteit. Je kunt je op 2 oktober ‘s ochtends inschrijven voor deze sessies bij de registratiebalie. Vol=vol!

Het gaat om de volgende sessies, bedoeld voor leidinggevenden en OOP:

  • Stephan Annema – Time Management (13.25 – 15.15 uur)
  • Erick Broer – Ben je een leider of een lijder (13.25 – 15.15 uur)
  • Cees de Valk – Aan de slag met Canva (13.25 – 15.15 uur)
  • Dimitri Del Tin – Teken je boodschap, communicatie in beeld (13.25 – 15.15 uur)
  • Rebecca van der Toorn – Werkdruk of werkgeluk? (14.25 – 15.15 uur)

Klik op een sessietitel of ‘lees meer’ knop om meer informatie te lezen over de sessie.

Filters
3 / 63
Jannet van Drie
+
Nathalie Out
Jannet van Drie
In het kort: Hoe kun je als vakdocent met kleine aanpassingen bijdragen aan taalontwikkeling, zonder je vakdoel uit het oog te verliezen? In deze workshop maak je kennis met de pijlers van taalgericht vakonderwijs en ga je zelf aan de slag met je eigen lesmateriaal.
In het kort: Leerlingen ervaren bedrijfseconomie vaak als een verzameling losse vakgebieden zonder duidelijke samenhang. Het Business Model Canvas helpt om structuur en verbinding aan te brengen, mits dit model stap voor stap en praktisch wordt aangeleerd zodat leerlingen het kunnen toepassen bij het analyseren van verschillende bedrijven.
André C. Linnenbank
In het kort: Tijdens deze workshop krijgen docenten een korte inleiding in het lezen van ECG’s en het herkennen van ritmestoornissen. Daarnaast wordt de koppeling gemaakt met de bijbehorende lessenreeks, zodat u deze direct kunt toepassen in uw eigen onderwijspraktijk
In het kort: Om abstracte begrippen uit de natuurkunde begrijpelijk te maken, kan het gebruik van analogieën leerlingen erg helpen. Denk aan een stroomkring als een bospad vol kabouters, of energie als een vloeistof die van het ene reservoir naar het andere stroomt. Maar helpen we leerlingen niet van de regen in de drup? Gaan ze zich niet voorstellen dat er écht kabouters door een stroomdraad marcheren?
In het kort: Elkaar het meegenomen materiaal tonen, vragen en reacties. Ook enkele leden van de TOT-Amsterdam laten iets zien. Iedereen neemt iets uit het kabinet mee, een demo of handig opruimidee of spulletjes van een goed lopend practicum of iets dergelijks.
In het kort: Wiskundig modelleren is een belangrijk domein binnen de vakvernieuwingen, zowel voor de onderbouw als de bovenbouw. Modelleerproblemen zijn open problemen uit de realiteit waarbij vaak verschillende goede manieren zijn om deze op te lossen. Onder andere moeten leerlingen aannames en vereenvoudigingen van de werkelijkheid maken. In deze workshop willen wij jullie graag meenemen in het gehele modelleerproces, de mogelijkheid bieden om wiskundige modelleerproblemen op te lossen en deze vervolgens ook te beoordelen.
In het kort: In deze workshop gaan we werken aan het verbeteren van leerlingenbegrip van wortels en breuken. Belangrijke invalshoek wordt schattend rekenen en het leren kennen van wortels en breuken als gewone getallen. Neem vooral het boek mee dat je hiervoor gebruikt. Het mag best alleen over breuken of alleen over wortels gaan.
In het kort: Digitale geletterdheid, een hot item in onderwijsland! Maar waar begin je als school? En waar moet je op letten? Bij T&T hebben we daar een heel traject voor doorlopen (en ja, met vallen en opstaan). In mijn workshop neem ik jullie mee in die ervaring en deel ik tips die je meteen kunt gebruiken. Doe mee, scheelt je wellicht wat uitzoekwerk.
In het kort: Een BHV’er is vaak als eerste ter plaatse bij een incident of medisch probleem. Maar hoe ver reikt jouw rol eigenlijk? Het is belangrijk om te weten waar de grenzen liggen tussen eerste hulp verlenen, medische zorg en de taken van professionele hulpverleners.
In het kort: Variatietheorie gaat over het leren van een concept door zowel de essentiële kenmerken (wat het wel is) als de niet-kenmerken (wat het niet is) systematisch te laten ervaren via voorbeelden en non-voorbeelden. In deze workshop ervaar je variatietheorie aan de hand van vertrouwde wiskundige concepten, waarbij je leert hoe je deze aanpak direct kunt toepassen in het eigen onderwijs.
In het kort: De middagsessie "Kunst & AI – Leren, delen en vernieuwen" brengt GSF-kunstdocenten samen om de inspirerende voorbeelden, kansen en uitdagingen van AI in het kunstonderwijs te verkennen. Hierbij staat centraal hoe AI nieuwe mogelijkheden opent, terwijl vakmanschap, creativiteit en menselijke expressie onmisbaar blijven om samen het kunstonderwijs toekomstbestendig te maken.
3 / 63