,
Kitty Leuverink
Omschrijving
In deze interactieve presentatie worden recente onderzoeksinzichten en beleidsadviezen gedeeld rond het
benutten van thuistalen in het (basis)onderwijs. Wat zijn gangbare denkbeelden over
meertaligheid en meertalige leerders in het onderwijs? Wat weten we erover uit
onderzoek? Wat stelt de Onderwijsraad over talige diversiteit in een recent verschenen advies? Jantien Smit en Kitty Leuverink presenteren een inclusieve, taalgerichte aanpak, waarin thuistalen worden benut voor het leren in de vakken (zoals rekenen-wiskunde of Natuur en Techniek). Ze laten een inspirerend filmfragment zien, en reiken concrete voorbeelden aan waarmee u zelf aan de slag kunt in uw meertalige onderwijspraktijk. Denk daarbij aan strategiën die u kunt inzetten in interactie met leerlingen, of aan meertalige tools en hulpmiddelen. Met een klein begin kunt u een groot effect sorteren, in zowel het nieuwkomersonderwijs als het reguliere basisonderwijs.