Ontdek de sleutels tot effectief leesonderwijs – Elize Jong en Bart Droogers – researchED Nederland 2024
Een interactieve sessie over wetenschappelijke inzichten én praktijkverhalen over effectief leesonderwijs.
researchED2024-06-14T18:35:08+02:0011 april 2024|
Een interactieve sessie over wetenschappelijke inzichten én praktijkverhalen over effectief leesonderwijs.
researchED2024-06-27T15:37:33+02:003 april 2024|
Er is de laatste tijd steeds meer aandacht voor het integreren van taaldoelen in kennisrijke thema’s over de wereld. Hoe pak je dit als leerkracht aan? Tijdens deze presentatie geven Annemieke Keersmaekers en Loes de Smet concrete tips en handvatten om als leerkracht aan de slag te gaan met het geven van goede wereldoriëntatie lessen, waarbij het verkrijgen van kennis en tekstbegrip centraal staan.
researchED2024-06-27T15:18:50+02:0027 maart 2024|
Al een paar jaar werkt Het Open Venster in Rotterdam aan hoge verwachtingen en maximale kansen. Tijdens de sessie bespreken de schoolleider en 2 specialisten de basisingrediënten voor de succesvolle schoolontwikkeling en daarbij kijken we specifiek naar het (begrijpend / technisch) lezen.
researchED2025-02-26T16:31:31+01:0021 maart 2024|
In deze presentatie gaat lees- en spellingonderzoeker Sebastián Aravena in op wat wetenschappelijk onderzoek zegt over de rol van morfologisch bewustzijn bij de spellinginstructie en laat hij zien hoe je de spellingvaardigheid van jouw leerlingen een boost kunt geven door morfologisch bewustzijn een vaste plek te geven in jouw taallessen.
researchED2024-06-13T12:24:39+02:0021 maart 2024|
Instructie bij een goede les begrijpend lezen is nooit hetzelfde. In deze workshop krijg je handvatten om meer grip te krijgen op het vormgeven ervan!
researchED2024-06-27T15:40:27+02:0014 maart 2024|
Wat weten we uit onderzoek en hoe ziet dat er uit in de praktijk?
researchED2025-02-26T14:59:33+01:006 maart 2024|
Hoe ziet een lessenserie van de effectieve MARS-EARS-aanpak van Gianfranco Conti er in de praktijk uit.
researchED2025-02-26T14:59:23+01:006 maart 2024|
Wat onderzoek uit leerpsychologie en tweedetaalverwerving ons vertelt over effectieve MVT-didactiek en de daarop gebaseerde MARS-EARS-aanpak van Gianfranco Conti.
researchED2024-06-13T12:17:02+02:0012 februari 2024|
Hoe help je leerlingen om informatieve teksten beter te begrijpen? Wij vertellen hoe aandacht voor tekststructuur daarbij helpt - óók met NT2-leerlingen.
researchED2024-06-27T16:00:40+02:005 februari 2024|
Hoe gestandaardiseerd toetsen begrip van teksten aan banden legt en rijk taalonderwijs in de weg staat.