Grip op de groep

Siemon Beute
,
Jantine Jochemsen

Onrustige klassen, verminderde concentratie en motivatie, moeite met schoolregels. Voorbeelden van ongewenst gedrag in het hedendaagse onderwijs in een maatschappij waarin de norm verandert.

Tijdens onze bijeenkomst nemen jullie mee op onze reis waarin we op zoek zijn naar antwoorden hoe om te gaan met dit vraagstuk vanuit de principes van Groepsdynamisch werken. Het leren kijken naar de groep als geheel, het analyseren van observaties en deze duiden met behulp van het Didactisch Klaverblad. Het veranderkundige proces leert dat Groepsdynamisch werken niet alleen gaat over leerlinggedrag gaat, maar nog meer over een professionele cultuur.

In deze learning journey wordt het beeld geschetst hoe binnen het Corlaer College (Nijkerk) dit vraagstuk is opgepakt. Een afwisseling van theoretische inzichten en praktijkervaringen waarin docenten, ondersteunend personeel en schoolleiding werken aan een positief leer- en leefklimaat.

Preview

Docent lichamelijke opvoeding
Corlaer College (Meerscholen)

15 jaar ervaring als docent lichamelijke opvoeding.

Projectleider Groepsdynamisch werken

docent, leerjaar coördinator
Corlaer College (Meerscholen)

Ruim 20 jaar ervaring als docent Engels en 4 jaar zorgondersteuner.

Leerjaar coördinator.

Meer Aurora-onderwijscongres sessies

Nikki Lakeman-Mous
,
Annemarije Visser
In het kort: Een workshop voor elke vakdocent die je inspireert op het gebied van taalbewust lesgeven. Door aandacht te hebben voor context, interactie en taalsteun maak jij jouw leerlingen taalvaardiger en daarmee vaardiger in jouw vak.
In het kort: Wat zeggen toetsresultaten over de kwaliteit van je curriculum?
In het kort: Lucelle Comvalius vertelt hoe verschillende leraren van onschatbare waarde waren in het bereiken van haar droombaan. Na deze sessie moet je jezelf afvragen: Wat ga ik vanaf morgen anders doen om mijn leerlingen hun droombaan, hun droomleven te laten bereiken?
Ga naar de bovenkant