Leraar, spreker en schrijver,
Buro Mindshift / BS De Regenboog

– Onderwijs over AI (denk aan de integratie in het curriculum)

– Onderwijs met AI (oftewel het automatiseren van taken van de leraar)

– Onderwijs verstoord door AI (denk aan afhankelijkheid en toetsing)

(Generatieve) AI in het onderwijs: Handig of hinder?

In deze boeiende sessie neemt Barend Last, leraar, onderwijsmaker en auteur van ‘Chatten met Napoleon’, je mee in de wereld van generatieve AI en de impact ervan op het onderwijs. Hij belicht de onderwerpen vanuit drie invalshoeken:

  • Onderwijs over AI: hoe AI geïntegreerd kan worden in het curriculum en leerlingen voorbereid kunnen worden op een toekomst met AI.

  • Onderwijs met AI: het automatiseren van taken en processen van de leraar om hun werk effectiever en efficiënter te maken.

  • Onderwijs verstoord door AI: de uitdagingen die AI met zich meebrengt, zoals afhankelijkheid van technologie en de impact op toetsing en evaluatie.

Met humor en aansprekende voorbeelden biedt Barend een genuanceerd verhaal over de kansen én valkuilen van AI in de klas. Deze sessie geeft concrete handvatten om AI verantwoord en effectief in jouw onderwijspraktijk in te zetten.

(Generatieve) AI in het onderwijs: Handig of hinder?

Leraar, spreker en schrijver,

In deze boeiende sessie neemt Barend Last, leraar, onderwijsmaker en auteur van ‘Chatten met Napoleon’, je mee in de wereld van generatieve AI en de impact ervan op het onderwijs. Hij belicht de onderwerpen vanuit drie invalshoeken:

  • Onderwijs over AI: hoe AI geïntegreerd kan worden in het curriculum en leerlingen voorbereid kunnen worden op een toekomst met AI.

  • Onderwijs met AI: het automatiseren van taken en processen van de leraar om hun werk effectiever en efficiënter te maken.

  • Onderwijs verstoord door AI: de uitdagingen die AI met zich meebrengt, zoals afhankelijkheid van technologie en de impact op toetsing en evaluatie.

Met humor en aansprekende voorbeelden biedt Barend een genuanceerd verhaal over de kansen én valkuilen van AI in de klas. Deze sessie geeft concrete handvatten om AI verantwoord en effectief in jouw onderwijspraktijk in te zetten.

Over de spreker

Leraar, spreker en schrijver,
Buro Mindshift / BS De Regenboog
Barend Last (1986) begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Hij interesseerde zich vooral voor de vraag: ‘Waarom doen we eigenlijk wat we doen?’ en stroomde daarom door naar de wetenschappelijke wereld. Hij werkte onder meer als docent, manager en onderwijsspecialist in verschillende lagen van het onderwijs. Inmiddels is hij vooral actief als schrijver, spreker en onderwijsmaker én staat hij weer één dag per week als leraar voor de klas in het basisonderwijs.

Meer sessies

Hoofdpunten:

Rust in de school! Hoe doe je dat precies?

Hoe creëer en behoud je uniformiteit binnen je team?

Op welke manier dragen routines bij aan het vergroten van rust en veiligheid?

Bram van der Have
Hoofdpunten:

– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?

– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?

– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?