– Backstage-dynamieken in de school
– De impact hiervan op collective teacher efficacy
In elke school bestaat er een levendige “backstage”: de sociale ruimtes, routines en informele interacties buiten het directe zicht van leerlingen. Juist op deze plekken worden verwachtingen gesmeed – zowel over leerlingen als over collega’s – en ontstaat onbewust vaak kansenongelijkheid.
Tijdens deze workshop ontdek je hoe deze backstage-dynamieken werken en welke impact ze kunnen hebben op het gedeelde geloof in de kracht van het team (collective teacher efficacy). Samen maken we het onzichtbare zichtbaar met behulp van het gedachtegoed van De Transformatieve School en krijg je inzicht in hoe jouw schoolcultuur sturing kan geven aan gelijke kansen voor iedereen.
In elke school bestaat er een levendige “backstage”: de sociale ruimtes, routines en informele interacties buiten het directe zicht van leerlingen. Juist op deze plekken worden verwachtingen gesmeed – zowel over leerlingen als over collega’s – en ontstaat onbewust vaak kansenongelijkheid.
Tijdens deze workshop ontdek je hoe deze backstage-dynamieken werken en welke impact ze kunnen hebben op het gedeelde geloof in de kracht van het team (collective teacher efficacy). Samen maken we het onzichtbare zichtbaar met behulp van het gedachtegoed van De Transformatieve School en krijg je inzicht in hoe jouw schoolcultuur sturing kan geven aan gelijke kansen voor iedereen.
1. Uitleg en bewustwording van het conceptueel verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie en de invloed ervan op het handelen van scholen.
2. Verkennen van vooroordelen en aannames, voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen ervan voor inclusief onderwijs.
3. Praktische handvatten en strategieën om de samenwerking met ouders te versterken, gericht op gedeelde verantwoordelijkheid.
Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)
Waar vind ik vakdocenten?
Wat betekent het om samen muziek maken?
1) Waaraan herkennen we topleraren?
2) Wat is de beste manier om te werken aan je eigen vakmanschap?