Denk mee over een goed leescurriculum op de pabo – Mirjam Snel, Inouk Boerma en Marte Jongbloed – researchED Nederland 2024
Binnen de complexiteit van opleiden willen we samen nadenken over een goed leescurriculum voor de pabo
researchED2024-06-14T18:34:35+02:001 februari 2024|
Binnen de complexiteit van opleiden willen we samen nadenken over een goed leescurriculum voor de pabo
researchED2024-06-14T18:31:10+02:0019 januari 2024|
Met het in Oxford ontwikkelde tutorprogramma NELI worden spectaculaire leerwinsten geboekt. Voor kleuters met een VVE-indicatie is de extra leerwinst (mondelinge taalvaardigheid) 7 maanden.
researchED2025-02-26T16:43:07+01:0019 januari 2024|
Het schrijven van teksten is een ondergeschoven kindje in het onderwijs. Dat is jammer, want juist als je dit complexe vakgebied onder de knie krijgt kan je ook teksten beter begrijpen en betere gesprekken voeren.
researchED2024-06-13T12:08:14+02:0014 januari 2024|
Digitaal lezen heet non-lineair, gefragmenteerd, vluchtig en oppervlakkig te zijn. Welk bewijs bestaat hiervoor?
researchED2025-02-26T12:40:56+01:009 januari 2024|
Zo leer je kinderen lezen en spellen. Lage leukfactor, verbluffend succes.
researchED2025-02-26T14:10:45+01:004 januari 2024|
In onze sessie lichten we toe hoe de geactualiseerde kerndoelen en eindtermen Nederlands eruit zien, wat er veranderd is en hoe werken aan zowel kennis, (vak)inhouden als taalvaardigheden hand in hand gaan
researchED2024-06-12T18:41:14+02:0031 december 2023|
In Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs beschrijven Martin Bootsma en Eva Naaijkens hoe je als basisschool thematisch onderwijs kunt ontwerpen en geven, waarbij je niet alleen de zaakvakken aanbiedt, maar waarin je ook onderdelen van het taalonderwijs, burgerschap, digitale geletterdheid en de creatieve vakken onderbrengt.
researchED2025-02-26T11:19:47+01:0018 december 2023|
Hoe duik je een tekst in met jonge kinderen terwijl ze zelf nog niet kunnen lezen?
researchED2024-06-19T10:02:08+02:004 december 2023|
Hoe jij elke les kan bijdragen aan de leesvaardigheid van jouw leerlingen. Wat zijn effectief bewezen interventies?
researchED2024-06-27T15:17:29+02:0029 november 2023|
Het onderwijzen van een kennisrijk en thematisch curriculum aan leerlingen vanaf jonge leeftijd is bewezen effectief voor de ontwikkeling van hun essentiële taalvaardigheid en kan kansenongelijkheid aanzienlijk reduceren. In deze sessie wordt uitgelegd hoe dat precies werkt en hoe je dit soort onderwijs als school kunt realiseren.