Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt? Dat is iets wat
Naomi zich regelmatig afvraagt. Terwijl het ene na het andere leesoffensief wordt
bedacht, hebben de leesvaardigheid én het leesplezier in ons land een onacceptabel
dieptepunt bereikt. De oplossing is echter simpel: als je als leerkracht zelf het goede
voorbeeld geeft en ook vol inzet op leesbevordering en leesmotivatie, krijg je jouw
leerlingen met plezier aan het lezen! In deze lezing vertelt Naomi aan de hand van
de allerleukste kinderboeken, onder andere over de belangrijke rol van de lezende
leerkracht, wat je op school kunt doen, hoe je collega’s kunt inspireren en laat ze
zien hoe je kinderboeken en rijke verhalen in jouw lessen kunt inzetten. Lezen is
namelijk het allerbelangrijkste vak dat er is!
Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt? Dat is iets wat
Naomi zich regelmatig afvraagt. Terwijl het ene na het andere leesoffensief wordt
bedacht, hebben de leesvaardigheid én het leesplezier in ons land een onacceptabel
dieptepunt bereikt. De oplossing is echter simpel: als je als leerkracht zelf het goede
voorbeeld geeft en ook vol inzet op leesbevordering en leesmotivatie, krijg je jouw
leerlingen met plezier aan het lezen! In deze lezing vertelt Naomi aan de hand van
de allerleukste kinderboeken, onder andere over de belangrijke rol van de lezende
leerkracht, wat je op school kunt doen, hoe je collega’s kunt inspireren en laat ze
zien hoe je kinderboeken en rijke verhalen in jouw lessen kunt inzetten. Lezen is
namelijk het allerbelangrijkste vak dat er is!
Wat is de participatiewet?
Doel: iedereen, die kan werken, doet mee.
Wat werkt?
– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?
1. Hoe herken je een leerling waarbij het cognitief talent niet direct opvalt?
2. Gevolgen van ondersignalering: mismatch!
3. Hoe passen de onderwijsbehoeften van deze leerlingen binnen inclusief onderwijs, zodat ook deze verborgen talenten hun potentie kunnen ontwikkelen.