– Belang en betekenis van de doorgaande lijn voor jonge kinderen in Nederland.
– Samenwerking op drie niveaus: formeel, relationeel en inhoudelijk.
– Inhoudelijke afstemming gaat ook over toenemende complexiteit in het aanbod.
Een belangrijk aandachtspunt in opvang en onderwijs is de integrale samenwerking tussen voor- en vroegschoolse voorzieningen. Juist in de Nederlandse context, die twee aparte systemen kent, opvang en onderwijs, is dat geen sinecure.
Een doorgaande lijn is meeromvattend dan bestuurlijke afspraken, elkaar kennen en een overdracht. Het vraagt ook om een gedeelde taal en visie op ontwikkeling en leren van het jonge kind, een gemeenschappelijk doel en inhoudelijke afstemming.
We verkennen wat inhoudelijke afstemming tussen professionals op pedagogisch, didactisch en educatief terrein inhoudt. Daarnaast laten recente onderzoeksrapporten over de voor- en vroegschool (Onderwijsinspectie 2023, 2024) en de opvang (LKK 2024) zien dat de educatieve kwaliteit van voor- en vroegschoolse voorzieningen om meer uitdaging vraagt. Wat is er nodig om zowel kwaliteit als afstemming op dit vlak te bereiken?
Een belangrijk aandachtspunt in opvang en onderwijs is de integrale samenwerking tussen voor- en vroegschoolse voorzieningen. Juist in de Nederlandse context, die twee aparte systemen kent, opvang en onderwijs, is dat geen sinecure.
Een doorgaande lijn is meeromvattend dan bestuurlijke afspraken, elkaar kennen en een overdracht. Het vraagt ook om een gedeelde taal en visie op ontwikkeling en leren van het jonge kind, een gemeenschappelijk doel en inhoudelijke afstemming.
We verkennen wat inhoudelijke afstemming tussen professionals op pedagogisch, didactisch en educatief terrein inhoudt. Daarnaast laten recente onderzoeksrapporten over de voor- en vroegschool (Onderwijsinspectie 2023, 2024) en de opvang (LKK 2024) zien dat de educatieve kwaliteit van voor- en vroegschoolse voorzieningen om meer uitdaging vraagt. Wat is er nodig om zowel kwaliteit als afstemming op dit vlak te bereiken?
– Algemene informatie over Autisme
– Methodiek ‘Geef me de 5’ en TEACH
– Aanpak in de klas
– Onderwijs over AI (denk aan de integratie in het curriculum)
– Onderwijs met AI (oftewel het automatiseren van taken van de leraar)
– Onderwijs verstoord door AI (denk aan afhankelijkheid en toetsing)
Doelen van de workshop:
Ontdekken hoe je als leraar met bewezen effectieve leerstrategieën het leren van je leerlingen zichtbaar kunt versterken.
Inspiratie opdoen hoe je theorie en praktijk koppelt, zodat je deze strategieën doelgericht en effectief kunt toepassen in je eigen klas.
Samen met collega’s bouwen aan vertrouwen in je gezamenlijke kracht om zo het verschil te maken in de klas.