– Belang en betekenis van de doorgaande lijn voor jonge kinderen in Nederland.
– Samenwerking op drie niveaus: formeel, relationeel en inhoudelijk.
– Inhoudelijke afstemming gaat ook over toenemende complexiteit in het aanbod.
Een belangrijk aandachtspunt in opvang en onderwijs is de integrale samenwerking tussen voor- en vroegschoolse voorzieningen. Juist in de Nederlandse context die twee aparte systemen kent, opvang en onderwijs, is dat geen sinecure. Een doorgaande lijn is meer omvattend dan bestuurlijke afspraken, elkaar kennen en een overdracht. Het vraagt ook om een gedeelde taal en visie op ontwikkeling en leren van het jonge kind, gemeenschappelijk doel en inhoudelijke afstemming. We verkennen wat inhoudelijke afstemming tussen professionals op pedagogisch, didactisch en educatief terrein inhoudt. Daarnaast laten recente onderzoeksrapporten over de voor- en vroegschool (Onderwijsinspectie 2023, 2024) en de opvang (LKK 2024) zien dat de educatieve kwaliteit van voor- en vroegschoolse voorzieningen om meer uitdaging vraagt. Wat is er nodig om zowel kwaliteit als afstemming op dit vlak te bereiken?
Een belangrijk aandachtspunt in opvang en onderwijs is de integrale samenwerking tussen voor- en vroegschoolse voorzieningen. Juist in de Nederlandse context die twee aparte systemen kent, opvang en onderwijs, is dat geen sinecure. Een doorgaande lijn is meer omvattend dan bestuurlijke afspraken, elkaar kennen en een overdracht. Het vraagt ook om een gedeelde taal en visie op ontwikkeling en leren van het jonge kind, gemeenschappelijk doel en inhoudelijke afstemming. We verkennen wat inhoudelijke afstemming tussen professionals op pedagogisch, didactisch en educatief terrein inhoudt. Daarnaast laten recente onderzoeksrapporten over de voor- en vroegschool (Onderwijsinspectie 2023, 2024) en de opvang (LKK 2024) zien dat de educatieve kwaliteit van voor- en vroegschoolse voorzieningen om meer uitdaging vraagt. Wat is er nodig om zowel kwaliteit als afstemming op dit vlak te bereiken?
– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?
– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool
Wat is de participatiewet?
Doel: iedereen, die kan werken, doet mee.
Wat werkt?