Manager Actualisatie Curriculum,
SLO

Nieuwe kerndoelen: praat me bij!

Goed onderwijs is de basis voor iedereen – maar wat betekent dat voor het curriculum? SLO ontwikkelde in opdracht van OCW nieuwe kerndoelen samen met leraren en vakexperts. Deze conceptkerndoelen worden binnenkort vastgelegd in de wet, maar wat betekenen ze voor jouw onderwijspraktijk?

In deze sessie krijg je een inkijk in de inhoud en achterliggende keuzes. We bespreken de kernvragen: wat is het waard om te leren? en hoe geven kerndoelen richting én ruimte voor jouw onderwijs?

Je ontdekt hoe deze doelen aansluiten bij maatschappelijke uitdagingen zoals leesvaardigheid en digitale geletterdheid, en wat jij als leraar of schoolleider nu al kunt doen om voorbereid te zijn. Want een goed curriculum is geen lijstje doelen – het is de basis voor krachtig onderwijs dat leerlingen écht verder helpt.

Nieuwe kerndoelen: praat me bij!

Bernard Teunis

Goed onderwijs is de basis voor iedereen – maar wat betekent dat voor het curriculum? SLO ontwikkelde in opdracht van OCW nieuwe kerndoelen samen met leraren en vakexperts. Deze conceptkerndoelen worden binnenkort vastgelegd in de wet, maar wat betekenen ze voor jouw onderwijspraktijk?

In deze sessie krijg je een inkijk in de inhoud en achterliggende keuzes. We bespreken de kernvragen: wat is het waard om te leren? en hoe geven kerndoelen richting én ruimte voor jouw onderwijs?

Je ontdekt hoe deze doelen aansluiten bij maatschappelijke uitdagingen zoals leesvaardigheid en digitale geletterdheid, en wat jij als leraar of schoolleider nu al kunt doen om voorbereid te zijn. Want een goed curriculum is geen lijstje doelen – het is de basis voor krachtig onderwijs dat leerlingen écht verder helpt.

Over de spreker

Manager Actualisatie Curriculum,
SLO

Bernard Teunis is manager actualisatie curriculum bij SLO en geeft leiding aan het programma waarmee het landelijk curriculum wordt geactualiseerd. Zijn loopbaan begon in het primair onderwijs, waar hij enkele jaren als leraar werkte. Vervolgens begeleidde hij vanuit de Universiteit Twente scholen bij diverse verbetertrajecten. Daarna was hij werkzaam bij de PO-Raad, waar hij zijn kennis en ervaring verder uitbreidde op het gebied van onderwijsbeleid, -ontwikkeling en governance. Naast zijn werkzaamheden bij SLO is Bernard ook toezichthouder bij een hogeschool.

Meer sessies

Jannet van Drie
+
Nathalie Out
Jannet van Drie
In het kort: Hoe kun je als vakdocent met kleine aanpassingen bijdragen aan taalontwikkeling, zonder je vakdoel uit het oog te verliezen? In deze workshop maak je kennis met de pijlers van taalgericht vakonderwijs en ga je zelf aan de slag met je eigen lesmateriaal.
In het kort: Elkaar het meegenomen materiaal tonen, vragen en reacties. Ook enkele leden van de TOT-Amsterdam laten iets zien. Iedereen neemt iets uit het kabinet mee, een demo of handig opruimidee of spulletjes van een goed lopend practicum of iets dergelijks.
In het kort: Wat leren leerlingen op school en wie bepaalt dat? En hoe bouw je samen aan het leerplan? In zijn lezing laat Luc zien hoe je vanuit zes perspectieven meer grip krijgen op het leerplan, met veel ruimte voor het vakmanschap van de leraar en schoolleider.