1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?
2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?
3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?
In deze indringende lezing deelt Betty van Brunschot haar persoonlijke verhaal van opgroeien in mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik. Ze neemt je mee in wat er gebeurt als niemand ingrijpt en wat dat doet met een kind dat wél gezien had kunnen worden. Vanuit haar boek “Mam, ik kan niet meer” geeft ze woorden aan wat vaak ongezegd blijft, en legt ze bloot hoe systemen soms falen, terwijl de signalen er wél zijn.
De lezing raakt diep, maar is ook een oproep tot bewustwording, verantwoordelijkheid en hoop. Wat kunnen wij als professionals, opvoeders of omstanders doen? En hoe doorbreken we de stilte waarin zoveel kinderen nog altijd opgroeien?
In deze indringende lezing deelt Betty van Brunschot haar persoonlijke verhaal van opgroeien in mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik. Ze neemt je mee in wat er gebeurt als niemand ingrijpt en wat dat doet met een kind dat wél gezien had kunnen worden. Vanuit haar boek “Mam, ik kan niet meer” geeft ze woorden aan wat vaak ongezegd blijft, en legt ze bloot hoe systemen soms falen, terwijl de signalen er wél zijn.
De lezing raakt diep, maar is ook een oproep tot bewustwording, verantwoordelijkheid en hoop. Wat kunnen wij als professionals, opvoeders of omstanders doen? En hoe doorbreken we de stilte waarin zoveel kinderen nog altijd opgroeien?
Wat is dyslexie en welke gevolgen heeft het voor leerlingen?
– Inzicht in kenmerken, oorzaken en veelvoorkomende misverstanden.
Hoe richt je ondersteuningsniveau 3 (ON3) effectief in binnen het basisonderwijs?
– De rol van de leerkracht, signalering, maatwerk, wettelijke verplichtingen en documentatie.
Hoe kan de interventiemethode Connect Lezen worden ingezet bij leerlingen met leesproblemen?
– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool
– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?