1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?
2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?
3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?
In deze indringende lezing deelt Betty van Brunschot haar persoonlijke verhaal van opgroeien in mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik. Ze neemt je mee in wat er gebeurt als niemand ingrijpt en wat dat doet met een kind dat wél gezien had kunnen worden. Vanuit haar boek Mam, ik kan niet meer geeft ze woorden aan wat vaak ongezegd blijft, en legt ze bloot hoe systemen soms falen terwijl de signalen er wél zijn.
De lezing raakt diep, maar is ook een oproep tot bewustwording, verantwoordelijkheid en hoop. Wat kunnen wij als professionals, opvoeders of omstanders doen? En hoe doorbreken we de stilte waarin zoveel kinderen nog altijd opgroeien?
In deze indringende lezing deelt Betty van Brunschot haar persoonlijke verhaal van opgroeien in mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik. Ze neemt je mee in wat er gebeurt als niemand ingrijpt en wat dat doet met een kind dat wél gezien had kunnen worden. Vanuit haar boek Mam, ik kan niet meer geeft ze woorden aan wat vaak ongezegd blijft, en legt ze bloot hoe systemen soms falen terwijl de signalen er wél zijn.
De lezing raakt diep, maar is ook een oproep tot bewustwording, verantwoordelijkheid en hoop. Wat kunnen wij als professionals, opvoeders of omstanders doen? En hoe doorbreken we de stilte waarin zoveel kinderen nog altijd opgroeien?
– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?
Wat zijn effectieve leerstrategieën?
Waarom gebruiken leerlingen de aanwijzingen die we geven vaak niet?
Wat levert leerlingen motivatie op om te leren?
1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie