Leren met ICT: Feiten en fabels van digitale didactiek

Natascha Verhagen

Na het verbod op de smartphone in veel scholen, dringt nu ook de vraag aan of laptops en devices dan wel van toegevoegde waarde zijn in de les. Is de inzet van ICT gewenst en zo ja, kun je het effectief en efficiënt inzetten? Om binnen de school effectief te werken met technologieën, is het belangrijk dat gebruik gemaakt wordt van de juiste tools waarmee het leren kan worden ondersteund. In deze sessie verkennen we de strategieën en kansen bij de inzet van ICT tijdens de les waarmee de leeropbrengst kan worden verhoogd. Daarnaast bekijken we ook de belemmeringen van digitale middelen en digitale didactiek.

Podcast

Downloads

Kwartiermaker pgp mavo, verbinder vo-mbo, MLI’er/onderzoeker binnen diverse thema’s, projectleider PLG Digitale geletterdheid en docent Techniek & Technasium (O&O)
RSG Slingerbos | Levant

Mijn naam is Natascha Verhagen. Ik ben docent, innovator, praktijkgericht onderzoeker en teacher leader op RSG Slingerbos | Levant, een middelbare school in Harderwijk en Zeewolde. Eind schooljaar 2023/2024 heb ik de Master Learning & Innovation afgerond. Mijn masteronderzoek was gericht op de ontwikkeling van een professionele leercultuur. Daarnaast heb ik onderzoek gedaan naar keuze-tijd, het Italiaanse schoolsysteem, executieve functies, formatief handelen & didactisch coachen en digitale geletterdheid. Verder leid ik projecten voor het praktijkgerichte programma voor de mavo, technologie in de onderbouw, digitale geletterdheid en samenwerking vo-mbo.

Meer Aurora-onderwijscongres sessies

In het kort: Middels recent onderzoek wordt besproken wat op dit moment het meest helpend is (en wat niet (meer)) bij de begeleiding van hoogbegaafde jongeren in PO en VO.
In het kort: In deze setting zoomen we in op onze eigen executieve functies, met focus op planning en organisatie. Hoe deel jij je dag in? Welke praktische tools gebruik je hierbij? Hoe kan deze kennis je helpen om met je leerlingen aan de slag te gaan?
In het kort: Als we willen dat leerlingen feedback actief vragen en gebruiken, moeten we ze daar wel in begeleiden en rolmodelgedrag laten zien. Hoe? Dat bespreken we in de sessie!
Ga naar de bovenkant