1. Denkbeelden en inzichten over meertaligheid
2. Een inclusieve, taalgerichte aanpak voor functioneel meertalig werken in het basisonderwijs
3. Adviezen en tools om uw meertalige lespraktijk te versterken
In deze interactieve presentatie worden recente onderzoeksinzichten en beleidsadviezen gedeeld rond het
benutten van thuistalen in het (basis)onderwijs. Wat zijn gangbare denkbeelden over
meertaligheid en meertalige leerders in het onderwijs? Wat weten we erover uit
onderzoek? Wat stelt de Onderwijsraad over talige diversiteit in een recent verschenen advies? Jantien Smit en Kitty Leuverink presenteren een inclusieve, taalgerichte aanpak, waarin thuistalen worden benut voor het leren in de vakken (zoals rekenen-wiskunde of Natuur en Techniek). Ze laten een inspirerend filmfragment zien, en reiken concrete voorbeelden aan waarmee u zelf aan de slag kunt in uw meertalige onderwijspraktijk. Denk daarbij aan strategiën die u kunt inzetten in interactie met leerlingen, of aan meertalige tools en hulpmiddelen. Met een klein begin kunt u een groot effect sorteren, in zowel het nieuwkomersonderwijs als het reguliere basisonderwijs.
In deze interactieve presentatie worden recente onderzoeksinzichten en beleidsadviezen gedeeld rond het
benutten van thuistalen in het (basis)onderwijs. Wat zijn gangbare denkbeelden over
meertaligheid en meertalige leerders in het onderwijs? Wat weten we erover uit
onderzoek? Wat stelt de Onderwijsraad over talige diversiteit in een recent verschenen advies? Jantien Smit en Kitty Leuverink presenteren een inclusieve, taalgerichte aanpak, waarin thuistalen worden benut voor het leren in de vakken (zoals rekenen-wiskunde of Natuur en Techniek). Ze laten een inspirerend filmfragment zien, en reiken concrete voorbeelden aan waarmee u zelf aan de slag kunt in uw meertalige onderwijspraktijk. Denk daarbij aan strategiën die u kunt inzetten in interactie met leerlingen, of aan meertalige tools en hulpmiddelen. Met een klein begin kunt u een groot effect sorteren, in zowel het nieuwkomersonderwijs als het reguliere basisonderwijs.
De hoofdpunten die tijdens deze sessie worden behandeld zijn:
– Hoe zijn we op De Wateringe tot werken met het NKC gekomen.
– Wat is het NKC.
– Wat is het belang van het werken met het NKC.
Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)
Waar vind ik vakdocenten?
Wat betekent het om samen muziek maken?
1) Waaraan herkennen we topleraren?
2) Wat is de beste manier om te werken aan je eigen vakmanschap?