Lector,
Hogeschool Windesheim
Onderzoeker,
Hogeschool Windesheim

Inclusief onderwijs, hoe dan?

Wat betekent inclusie eigenlijk, en hoe geef je er samen vorm aan in de praktijk van alledag? In deze workshop verkennen we de wetenschappelijke inzichten rond inclusie, om die vervolgens te vertalen naar concrete stappen die je als professionals samen kunt zetten. We wisselen kennis uit, gaan in op praktische handvatten en gaan in gesprek over wat werkt in verschillende contexten. We geven voorbeelden van hoe laagdrempelig onderzoek kan bijdragen aan inclusieve leeromgevingen. Samen leren is daarbij het uitgangspunt: de kracht van collectief leren maakt dat je niet alleen inzicht krijgt, maar ook inspiratie om in jouw eigen praktijk nieuwe stappen te zetten.

Inclusief onderwijs, hoe dan?

Sui Lin Goei
Jantien Gerdes

Wat betekent inclusie eigenlijk, en hoe geef je er samen vorm aan in de praktijk van alledag? In deze workshop verkennen we de wetenschappelijke inzichten rond inclusie, om die vervolgens te vertalen naar concrete stappen die je als professionals samen kunt zetten. We wisselen kennis uit, gaan in op praktische handvatten en gaan in gesprek over wat werkt in verschillende contexten. We geven voorbeelden van hoe laagdrempelig onderzoek kan bijdragen aan inclusieve leeromgevingen. Samen leren is daarbij het uitgangspunt: de kracht van collectief leren maakt dat je niet alleen inzicht krijgt, maar ook inspiratie om in jouw eigen praktijk nieuwe stappen te zetten.

Over de sprekers

Lector,
Hogeschool Windesheim

Sui Lin Goei is lector Inclusieve Leeromgevingen bij de Hogeschool Windesheim. Haar expertise richt zich op het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren voor inclusief lesgeven. Hiertoe zet ze de professionaliseringsaanpak van Lesson Study in. In haar lectoraat geeft ze leiding aan een groep van onderzoekers die praktijkgericht onderzoek uitvoeren in samenwerking met de opleidingen en het werkveld naar hoe inclusieve leeromgevingen kunnen worden ingericht zodanig dat alle leerlingen leren en zich kunnen ontwikkelen.
Ze is tevens academisch directeur van de professionele masters van dezelfde hogeschool. Op nationaal niveau is ze een van de boegbeelden van de NWA Route Jeugd.

Onderzoeker,
Hogeschool Windesheim

Jantien Gerdes is als onderzoeker en docent werkzaam binnen het hoger onderwijs. Zij doceert onderwijskunde en haar onderzoek richt zich op het samenwerkend leren van professionals ten behoeve van inclusief onderwijs. Binnen dit onderzoek werkt Jantien de nauw samen met het werkveld en legt zij de nadruk op het onderzoekend vermogen van de betrokken professionals. Als docent was zij lange tijd werkzaam binnen het voortgezet onderwijs.

Meer sessies

In het kort: Kennismaken en uitwisseling met vakgenoten
In het kort: Variatietheorie gaat over het leren van een concept door zowel de essentiële kenmerken (wat het wel is) als de niet-kenmerken (wat het niet is) systematisch te laten ervaren via voorbeelden en non-voorbeelden. In deze workshop ervaar je variatietheorie aan de hand van vertrouwde wiskundige concepten, waarbij je leert hoe je deze aanpak direct kunt toepassen in het eigen onderwijs.
Tamar van Gelder
+
Martijn Nicolaas
Tamar van Gelder
In het kort: Van onderzoek naar beleid naar de praktijk van goede leesbevordering in het voortgezet onderwijs