Effectief rekenonderwijs op de basisschool

Marcel Schmeier

Omschrijving

Er is iets vreemds aan de hand met het rekenonderwijs in Nederland. Kinderen leren geen vaste oplossingsprocedures meer, maar moeten zelf ontdekken hoe ze een som zouden kunnen oplossen of mogen kiezen uit vier verschillende manieren.

Rekenboeken bevatten opvallend weinig sommen, maar vooral veel verhaaltjes en plaatjes. De Onderwijsinspectie constateert dat bijna alle scholen daarom extra materialen aanschaffen om het optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen te oefenen.

Het staartdelen is vervangen door happendelen en het cijferen door kolomsgewijs rekenen. Ouders kunnen hierdoor hun kinderen niet meer helpen: ze leren op school op een andere manier rekenen dan zij vroeger zelf hebben geleerd.

Ondertussen daalt de rekenvaardigheid van Nederlandse kinderen al bijna twintig jaar. Is het rekenonderwijs nog wel van deze tijd? Hoe kan het beter? Wat kunnen we leren van de wetenschap? Maar vooral: hoe leren we onze kinderen weer rekenen?

Downloads

Specialist didactisch handelen
Gewoongoedlesgeven.nl

Marcel Schmeier is onderwijsadviseur, auteur en bevoegd leerkracht basisonderwijs. Hij heeft ruime ervaring als leraar en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs en weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas. Marcel is bekend van de onderwijsbestsellers ‘Expliciete Directe Instructie 2.0’ en ‘Effectief rekenonderwijs op de basisschool’ en ‘Bordwerk en aantekeningen’ dat werd verkozen tot Runner-up Beste Onderwijsboek 2020. Samen met Marita Eskes is hij de eigenaar van gewoongoedlesgeven.nl waar ze nascholingen aanbieden bij hun boeken.

Marcel is auteur van de boeken EDI 2.0: tips en technieken voor een goede les, Effectief rekenonderwijs op de basisschool en Bordwerk en aantekeningen dat werd verkozen tot Runner-up Beste Onderwijsboek 2020.

Ga naar de bovenkant