– Backstage-dynamieken in de school
– De impact hiervan op collective teacher efficacy
In elke school bestaat een “backstage” omgeving: de sociale ruimtes, routines en interacties buiten het zicht van leerlingen. Juist daar worden verwachtingen voor een groot gedeelte gevormd – zowel over leerlingen als over collega’s – en kan kansenongelijkheid onbewust worden versterkt. In deze workshop maken we deze backstage-dynamieken zichtbaar a.d.h.v. het gedachegoed van De Transformatieve School en onderzoeken we hun impact op collective teacher efficacy.
In elke school bestaat een “backstage” omgeving: de sociale ruimtes, routines en interacties buiten het zicht van leerlingen. Juist daar worden verwachtingen voor een groot gedeelte gevormd – zowel over leerlingen als over collega’s – en kan kansenongelijkheid onbewust worden versterkt. In deze workshop maken we deze backstage-dynamieken zichtbaar a.d.h.v. het gedachegoed van De Transformatieve School en onderzoeken we hun impact op collective teacher efficacy.
– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?
Wat zijn effectieve leerstrategieën?
Waarom gebruiken leerlingen de aanwijzingen die we geven vaak niet?
Wat levert leerlingen motivatie op om te leren?
1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie