Programmaleider, onderwijssocioloog,
De Transformatieve School

– Backstage-dynamieken in de school
– De impact hiervan op collective teacher efficacy

Achter de schermen van de school: de sleutel tot een verbetercultuur en collective teacher efficacy

In elke school bestaat er een levendige “backstage”: de sociale ruimtes, routines en informele interacties buiten het directe zicht van leerlingen. Juist op deze plekken worden verwachtingen gesmeed – zowel over leerlingen als over collega’s – en ontstaat onbewust vaak kansenongelijkheid.

Tijdens deze workshop ontdek je hoe deze backstage-dynamieken werken en welke impact ze kunnen hebben op het gedeelde geloof in de kracht van het team (collective teacher efficacy). Samen maken we het onzichtbare zichtbaar met behulp van het gedachtegoed van De Transformatieve School en krijg je inzicht in hoe jouw schoolcultuur sturing kan geven aan gelijke kansen voor iedereen.

Achter de schermen van de school: de sleutel tot een verbetercultuur en collective teacher efficacy

Programmaleider, onderwijssocioloog,

In elke school bestaat er een levendige “backstage”: de sociale ruimtes, routines en informele interacties buiten het directe zicht van leerlingen. Juist op deze plekken worden verwachtingen gesmeed – zowel over leerlingen als over collega’s – en ontstaat onbewust vaak kansenongelijkheid.

Tijdens deze workshop ontdek je hoe deze backstage-dynamieken werken en welke impact ze kunnen hebben op het gedeelde geloof in de kracht van het team (collective teacher efficacy). Samen maken we het onzichtbare zichtbaar met behulp van het gedachtegoed van De Transformatieve School en krijg je inzicht in hoe jouw schoolcultuur sturing kan geven aan gelijke kansen voor iedereen.

Over de spreker

Programmaleider, onderwijssocioloog,
De Transformatieve School
Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Als docent is hij verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Als gastspreker is hij verbonden aan de Antwerp School of Education van de Universiteit Antwerpen. Verder is hij programmaleider binnen het professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma De Transformatieve School.

Meer sessies

Bram van der Have
Hoofdpunten:

– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?

– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?

– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?

Betty van Brunschot
Hoofdpunten:

1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?

2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?

3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?

Linda Kind
Hoofdpunten:

– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?