Inclusief
Programmaleider, onderwijssocioloog,
De Transformatieve School

– Backstage-dynamieken in de school
– De impact hiervan op collective teacher efficacy

Een cultuur van hoge verwachtingen. Werken vanuit de coulisseruimte van een schoolcultuur.

In elke school bestaat een “backstage” omgeving: de sociale ruimtes, routines en interacties buiten het zicht van leerlingen. Juist daar worden verwachtingen voor een groot gedeelte gevormd – zowel over leerlingen als over collega’s – en kan kansenongelijkheid onbewust worden versterkt. In deze workshop maken we deze backstage-dynamieken zichtbaar a.d.h.v. het gedachegoed van De Transformatieve School en onderzoeken we hun impact op collective teacher efficacy.

Een cultuur van hoge verwachtingen. Werken vanuit de coulisseruimte van een schoolcultuur.

Programmaleider, onderwijssocioloog,

In elke school bestaat een “backstage” omgeving: de sociale ruimtes, routines en interacties buiten het zicht van leerlingen. Juist daar worden verwachtingen voor een groot gedeelte gevormd – zowel over leerlingen als over collega’s – en kan kansenongelijkheid onbewust worden versterkt. In deze workshop maken we deze backstage-dynamieken zichtbaar a.d.h.v. het gedachegoed van De Transformatieve School en onderzoeken we hun impact op collective teacher efficacy.

Over de spreker

Programmaleider, onderwijssocioloog,
De Transformatieve School
Stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui is als onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs verbonden aan de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Als docent is hij verbonden aan de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Als gastspreker is hij verbonden aan de Antwerp School of Education van de Universiteit Antwerpen. Verder is hij programmaleider binnen het professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma De Transformatieve School.

Meer sessies

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?

Hoofdpunten:

Wat zijn effectieve leerstrategieën?
Waarom gebruiken leerlingen de aanwijzingen die we geven vaak niet?
Wat levert leerlingen motivatie op om te leren?

Hoofdpunten:

1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie