Wat is dyslexie en welke gevolgen heeft het voor leerlingen?
– Inzicht in kenmerken, oorzaken en veelvoorkomende misverstanden.
Hoe richt je ondersteuningsniveau 3 (ON3) effectief in binnen het basisonderwijs?
– De rol van de leerkracht, signalering, maatwerk, wettelijke verplichtingen en documentatie.
Hoe kan de interventiemethode Connect Lezen worden ingezet bij leerlingen met leesproblemen?
De presentatie behandelt drie belangrijke onderwerpen: dyslexie, het ondersteuningsniveau 3 (ON3) binnen het basisonderwijs, en de inzet van de methode Connect Lezen.
Eerst wordt dyslexie besproken als een hardnekkige, erfelijke stoornis op het gebied van technisch lezen en spellen. Er wordt ingegaan op de gevolgen voor leerlingen en enkele gangbare misverstanden over dyslexie worden ontkracht.
Vervolgens komt de rol van de leerkracht aan bod: het signaleren van problemen, het bieden van passend maatwerk en het naleven van wettelijke verplichtingen. Het belang van een goede onderbouwing en documentatie binnen ON3 wordt benadrukt, evenals het geven van gerichte, intensieve begeleiding aan leerlingen van groep 3 tot en met 8.
Tot slot wordt de leesinterventie Connect Lezen besproken, een praktische aanpak om leesontwikkeling te stimuleren en te ondersteunen.
De presentatie behandelt drie belangrijke onderwerpen: dyslexie, het ondersteuningsniveau 3 (ON3) binnen het basisonderwijs, en de inzet van de methode Connect Lezen.
Eerst wordt dyslexie besproken als een hardnekkige, erfelijke stoornis op het gebied van technisch lezen en spellen. Er wordt ingegaan op de gevolgen voor leerlingen en enkele gangbare misverstanden over dyslexie worden ontkracht.
Vervolgens komt de rol van de leerkracht aan bod: het signaleren van problemen, het bieden van passend maatwerk en het naleven van wettelijke verplichtingen. Het belang van een goede onderbouwing en documentatie binnen ON3 wordt benadrukt, evenals het geven van gerichte, intensieve begeleiding aan leerlingen van groep 3 tot en met 8.
Tot slot wordt de leesinterventie Connect Lezen besproken, een praktische aanpak om leesontwikkeling te stimuleren en te ondersteunen.
De hoofdpunten die tijdens deze sessie worden behandeld zijn:
– Hoe zijn we op De Wateringe tot werken met het NKC gekomen.
– Wat is het NKC.
– Wat is het belang van het werken met het NKC.
– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?
– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?
– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?
– We gaan in op inclusief onderwijs in 2035
– We verkennen de toekomst
– We kijken ook naar het hier en nu