– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?
Als kind liet ik al signalen zien die wezen op een onveilige (thuis)situatie, maar ze werden destijds niet herkend.
In mijn lezing neem ik je mee in mijn eigen verhaal en laat ik zien hoe familiesystemen kinderen kunnen vormen, welke signalen je als professional kunt opmerken en wat jij concreet kunt doen bij een vermoeden van mishandeling of huiselijk geweld.
Door mijn ervaringen te verbinden met wetenschappelijke inzichten en richtlijnen laat ik zien hoe je evidence informed kunt handelen: de kracht van kennis én praktijkervaring combineren om kinderen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen.
Door mijn verhaal te delen hoop ik iedereen die werkt met kinderen alert te maken van de rol die ze hebben wanneer het om dit thema gaat.
Als kind liet ik al signalen zien die wezen op een onveilige (thuis)situatie, maar ze werden destijds niet herkend.
In mijn lezing neem ik je mee in mijn eigen verhaal en laat ik zien hoe familiesystemen kinderen kunnen vormen, welke signalen je als professional kunt opmerken en wat jij concreet kunt doen bij een vermoeden van mishandeling of huiselijk geweld.
Door mijn ervaringen te verbinden met wetenschappelijke inzichten en richtlijnen laat ik zien hoe je evidence informed kunt handelen: de kracht van kennis én praktijkervaring combineren om kinderen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen.
Door mijn verhaal te delen hoop ik iedereen die werkt met kinderen alert te maken van de rol die ze hebben wanneer het om dit thema gaat.
– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?
– Hoe kunnen we ook passend onderwijs bieden aan hoogbegaafde leerlingen?
– Wat zijn de valkuilen binnen verschillende subgroepen van hoogbegaafde leerlingen en hoe kunnen we die voorkomen?
– Wat kan je doen om deze leerlingen binnenboord te houden?
– Hoe dragen we bij aan meer kansengelijkheid?
– Hoe kunnen leraren de leefwereld op school en thuis verbinden?
– Hoe maken we de samenwerking met ouders duurzaam?