– Hoe kunnen we ook passend onderwijs bieden aan hoogbegaafde leerlingen?
– Wat zijn de valkuilen binnen verschillende subgroepen van hoogbegaafde leerlingen en hoe kunnen we die voorkomen?
– Wat kan je doen om deze leerlingen binnenboord te houden?
Sofie van de Waart ( “juf Sofie”) is bekend van de documentaire “Utopie van Sofie” en haar werk in de media ( Radio 1, Algemeen Dagblad, CNV). Ze zet zich in voor leerlingen die buiten de boot vallen van het gemiddelde onderwijsaanbod. Tijdens deze sessie staat hoogbegaafdheid en inclusie centraal. Hoogbegaafde leerlingen hebben óók recht op passend onderwijs, maar hebben nu eenmaal veel minder herhaling nodig om zich de stof eigen te maken. Hoe pak je dat aan als docent? We gaan dieper in op bepaalde subgroepen binnen hoogbegaafdheid. In deze sessie neemt ze het publiek mee in de wereld van het ongeziene talent, want wist je dat de kans drie keer zo klein is om gesignaleerd te worden als hoogbegaafd als je een meisje bent met een migratieachtergrond ten opzichte van een Nederlandse jongen? Daarnaast besteedt ze ook aandacht aan de dubbel bijzondere leerling, want helaas is dat een doelgroep die we veel onder de thuiszitters zien. Tot slot een aantal concrete tips and tricks!
Sofie van de Waart ( “juf Sofie”) is bekend van de documentaire “Utopie van Sofie” en haar werk in de media ( Radio 1, Algemeen Dagblad, CNV). Ze zet zich in voor leerlingen die buiten de boot vallen van het gemiddelde onderwijsaanbod. Tijdens deze sessie staat hoogbegaafdheid en inclusie centraal. Hoogbegaafde leerlingen hebben óók recht op passend onderwijs, maar hebben nu eenmaal veel minder herhaling nodig om zich de stof eigen te maken. Hoe pak je dat aan als docent? We gaan dieper in op bepaalde subgroepen binnen hoogbegaafdheid. In deze sessie neemt ze het publiek mee in de wereld van het ongeziene talent, want wist je dat de kans drie keer zo klein is om gesignaleerd te worden als hoogbegaafd als je een meisje bent met een migratieachtergrond ten opzichte van een Nederlandse jongen? Daarnaast besteedt ze ook aandacht aan de dubbel bijzondere leerling, want helaas is dat een doelgroep die we veel onder de thuiszitters zien. Tot slot een aantal concrete tips and tricks!
– Wat versta je onder duurzaamheid?
– Welke kansen zien we?
– Hoe kunnen we elkaar inspireren en samen bouwen aan een duurzame toekomst voor ons onderwijs?
Doelen van de workshop:
Ontdekken hoe je als leraar met bewezen effectieve leerstrategieën het leren van je leerlingen zichtbaar kunt versterken.
Inspiratie opdoen hoe je theorie en praktijk koppelt, zodat je deze strategieën doelgericht en effectief kunt toepassen in je eigen klas.
Samen met collega’s bouwen aan vertrouwen in je gezamenlijke kracht om zo het verschil te maken in de klas.
1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie