Voorzitter College van Bestuur,
Onderwijsgroep EduMare

– We gaan in op inclusief onderwijs in 2035
– We verkennen de toekomst
– We kijken ook naar het hier en nu

Koerssessie Inclusief Onderwijs in 2035

Het is inspirerend om te zien hoe collega’s binnen EduMare op een positieve en toekomstgerichte manier werken aan inclusief onderwijs. Samen met onze partners denken we in mogelijkheden in plaats van beperkingen – juist wanneer we voor uitdagingen staan. Dan laten we zien dat we initiatiefnemers zijn van een écht inclusieve leeromgeving.

Mooie voorbeelden daarvan zijn het Lees Expertise Centrum (’t Lec) en Kindcentrum De Samenstroom, waar onderwijs, zorg, opvang en behandeling op een natuurlijke manier samenkomen.

Wat kunnen we leren van deze inspirerende voorbeelden op weg naar inclusief onderwijs in 2035? En waar liggen nog stappen voor ons?
Tijdens deze sessie gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van drie kenmerken van inclusief onderwijs. We verkennen samen de toekomst en zoomen waar nodig in op het hier en nu.

En ja, we mogen best scherp zijn. Want scherp zijn kan iets moois in beweging zetten.

Koerssessie Inclusief Onderwijs in 2035

Voorzitter College van Bestuur,

Het is inspirerend om te zien hoe collega’s binnen EduMare op een positieve en toekomstgerichte manier werken aan inclusief onderwijs. Samen met onze partners denken we in mogelijkheden in plaats van beperkingen – juist wanneer we voor uitdagingen staan. Dan laten we zien dat we initiatiefnemers zijn van een écht inclusieve leeromgeving.

Mooie voorbeelden daarvan zijn het Lees Expertise Centrum (’t Lec) en Kindcentrum De Samenstroom, waar onderwijs, zorg, opvang en behandeling op een natuurlijke manier samenkomen.

Wat kunnen we leren van deze inspirerende voorbeelden op weg naar inclusief onderwijs in 2035? En waar liggen nog stappen voor ons?
Tijdens deze sessie gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van drie kenmerken van inclusief onderwijs. We verkennen samen de toekomst en zoomen waar nodig in op het hier en nu.

En ja, we mogen best scherp zijn. Want scherp zijn kan iets moois in beweging zetten.

Over de spreker

Voorzitter College van Bestuur,
Onderwijsgroep EduMare
Margreet de Vries is sinds 1 april 2025 voorzitter van het College van Bestuur van Onderwijsgroep EduMare. Ze brengt een brede bestuurlijke ervaring mee, met onderwijs als rode draad in haar loopbaan. Margreet begon als leerkracht voor de klas, maakte vervolgens de overstap naar verschillende beleidsfuncties bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en groeide via Stichting Lezen en Schrijven door naar de functie van directeur-bestuurder bij Onderwijsontwikkeling Nederland. Naast een schat aan onderwijservaring heeft ze in de loop der jaren een waardevol onderwijsnetwerk opgebouwd.

Meer sessies

Hoofdpunten:

–  Marx en Adorno
–  Effecten van de gepolariseerde samenleving op de jeugd
–  Een aantal mogelijke oplossingen

Tamara Rijneveldshoek
,
Annelies Hartog
Hoofdpunten:

Wat is dyslexie en welke gevolgen heeft het voor leerlingen?
– Inzicht in kenmerken, oorzaken en veelvoorkomende misverstanden.

Hoe richt je ondersteuningsniveau 3 (ON3) effectief in binnen het basisonderwijs?
– De rol van de leerkracht, signalering, maatwerk, wettelijke verplichtingen en documentatie.

Hoe kan de interventiemethode Connect Lezen worden ingezet bij leerlingen met leesproblemen?

Melissa 't Hart
,
Ynke van der Wagt
,
Romy de Winter
Hoofdpunten:

Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)

Waar vind ik vakdocenten?

Wat betekent het om samen muziek maken?