leerkracht,
EduMare
inhoudelijk decaan,
EduMare

Doelen van de workshop:

Ontdekken hoe je als leraar met bewezen effectieve leerstrategieën het leren van je leerlingen zichtbaar kunt versterken.

Inspiratie opdoen hoe je theorie en praktijk koppelt, zodat je deze strategieën doelgericht en effectief kunt toepassen in je eigen klas.

Samen met collega’s bouwen aan vertrouwen in je gezamenlijke kracht om zo het verschil te maken in de klas.

De basis van goed lesgeven met Klaskit als kompas.

Voordat we beginnen… een raadsel!

Je kunt het niet vastpakken, ook niet altijd even zichtbaar, als het ontbreekt, werkt geen enkele strategie effectief.

Vanuit dit startpunt gaan we op zoek…

Op zoek naar antwoorden! Op zoek naar wat echt werkt in de klas!
We verkennen evidence-informed lesgeven, met bewezen effectieve strategieën die op ons pad komen, zoals Dual Coding, Gespreide Herhaling en het activeren van denkprocessen bij leerlingen. Theorie gekoppeld aan inspirerende voorbeelden rechtstreeks uit de praktijk.

Onder de oppervlakte bouwen we aan iets krachtigs: het vertrouwen dat we samen het verschil maken!
Zin om te ontdekken, te denken en te doen? Dan is deze workshop voor jou.

De basis van goed lesgeven met Klaskit als kompas.

leerkracht,
inhoudelijk decaan,

Voordat we beginnen… een raadsel!

Je kunt het niet vastpakken, ook niet altijd even zichtbaar, als het ontbreekt, werkt geen enkele strategie effectief.

Vanuit dit startpunt gaan we op zoek…

Op zoek naar antwoorden! Op zoek naar wat echt werkt in de klas!
We verkennen evidence-informed lesgeven, met bewezen effectieve strategieën die op ons pad komen, zoals Dual Coding, Gespreide Herhaling en het activeren van denkprocessen bij leerlingen. Theorie gekoppeld aan inspirerende voorbeelden rechtstreeks uit de praktijk.

Onder de oppervlakte bouwen we aan iets krachtigs: het vertrouwen dat we samen het verschil maken!
Zin om te ontdekken, te denken en te doen? Dan is deze workshop voor jou.

Over de sprekers

leerkracht,
EduMare
Ik ben Thysia Jansson en ik werk op basisschool De Branding in Brielle. Inmiddels sta ik al 25 jaar met veel plezier in het onderwijs. De laatste jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in taal en close reading. Ik vind het fijn om nieuwe inzichten meteen uit te proberen in de klas en te vertalen naar praktische werkvormen. Sinds een paar jaar geef ik samen met Zefanja Tiemann de Klaskit-cursussen bij de VPR Academie.Toen ik zelf de eerste module volgde, was ik meteen enthousiast. Ik houd ervan om theorie om te zetten naar de praktijk. Klaskit is lekker praktisch en je kunt er direct mee aan de slag. Juist daarom zie ik het als een mooie aanvulling voor collega’s en vooral ook voor startende leerkrachten.
inhoudelijk decaan,
EduMare
Al meer dan 20 jaar geef ik les, van kleuters tot groep 8. Vanaf vorig schooljaar actief als inhoudelijk decaan. Ik weet uit ervaring hoe waardevol het is om als professional te blijven groeien. Als trainer help ik leerkrachten om met praktische tools en slimme aanpakken nog beter af te stemmen op hun groep. Wat mij kenmerkt? Enthousiasme en een open blik. Ik geloof in de kracht van samen. Collective teacher efficacy is een sleutel tot duurzaam sterke scholen. Want uiteindelijk doen we het allemaal voor hetzelfde doel, goed onderwijs voor ieder kind.

Meer sessies

Hoofdpunten:

1. Hoe herken je een leerling waarbij het cognitief talent niet direct opvalt?
2. Gevolgen van ondersignalering: mismatch!
3. Hoe passen de onderwijsbehoeften van deze leerlingen binnen inclusief onderwijs, zodat ook deze verborgen talenten hun potentie kunnen ontwikkelen.

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?

Hoofdpunten:

1. Uitleg en bewustwording van het conceptueel verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie en de invloed ervan op het handelen van scholen.
2. Verkennen van vooroordelen en aannames, voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen ervan voor inclusief onderwijs.
3. Praktische handvatten en strategieën om de samenwerking met ouders te versterken, gericht op gedeelde verantwoordelijkheid.