GZ-psycholoog kind en jeugd,
Gooise Scholen Federatie
Psycholoog NIP iot KJ NIP,
Gooise Scholen Federatie

Overprikkeld en nu?

We horen steeds vaker over overprikkeling, wat is het precies en wat kan en moet je hiermee doen? Praktische tips voor in de klas en daar buiten!

Overprikkeld en nu?

Desiree Rigter - van der Meijden
Larissa ten Broeke

We horen steeds vaker over overprikkeling, wat is het precies en wat kan en moet je hiermee doen? Praktische tips voor in de klas en daar buiten!

Over de sprekers

GZ-psycholoog kind en jeugd,
Gooise Scholen Federatie

Desiree Rigter- van der Meijden is GZ-psycholoog kind en jeugd. Ze heeft eerder als orthopedagoog in het voortgezet onderwijs gewerkt en bijna tien jaar in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Momenteel werkt zij als GZ-psycholoog in het bovenschoolse zorgteam van de Gooise Scholen Federatie, de Pasboog. Hierin begeleidt zij kortdurend leerlingen met een complexe zorgvraag, biedt zij handelingsgerichte diagnostiek, scholing voor docenten en OOP en consultatie aan scholen bij complexe casuïstiek.

Psycholoog NIP iot KJ NIP,
Gooise Scholen Federatie

Larissa ten Broeke is psycholoog in opleiding tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Ze werkt in het bovenschoolse zorgteam van de Gooise Scholen Federatie, de Pasboog. Hierin begeleidt zij kortdurend individuele leerlingen met complexe ondersteuningsvragen, biedt zij handelingsgerichte diagnostiek en consultatie voor scholen bij complexe casussen.

Meer sessies

In het kort: Kennismaken en uitwisseling met vakgenoten
In het kort: In de presentatie van Gedragseconomie komt de verzonken kosten-valkuil langs, tijd- en prijsillussie, reference drift, anker effect en alle ander denkfouten rondom koopgedrag; tot slot de niet rationele motieven om iets te kopen. Aansluitend gaan we hebben over Gemeenschapseconomie en True Pricing, beoogde nieuwe onderdelen in het examenprogramma; in hoeverre voegt het iets toe, is het actueel, is het over te brengen aan leerlingen?
In het kort: Variatietheorie gaat over het leren van een concept door zowel de essentiële kenmerken (wat het wel is) als de niet-kenmerken (wat het niet is) systematisch te laten ervaren via voorbeelden en non-voorbeelden. In deze workshop ervaar je variatietheorie aan de hand van vertrouwde wiskundige concepten, waarbij je leert hoe je deze aanpak direct kunt toepassen in het eigen onderwijs.