Wat betekent inclusie eigenlijk, en hoe geef je er samen vorm aan in de praktijk van alledag? In deze workshop verkennen we de wetenschappelijke inzichten rond inclusie, om die vervolgens te vertalen naar concrete stappen die je als professionals samen kunt zetten. We wisselen kennis uit, gaan in op praktische handvatten en gaan in gesprek over wat werkt in verschillende contexten. We geven voorbeelden van hoe laagdrempelig onderzoek kan bijdragen aan inclusieve leeromgevingen. Samen leren is daarbij het uitgangspunt: de kracht van collectief leren maakt dat je niet alleen inzicht krijgt, maar ook inspiratie om in jouw eigen praktijk nieuwe stappen te zetten.
Wat betekent inclusie eigenlijk, en hoe geef je er samen vorm aan in de praktijk van alledag? In deze workshop verkennen we de wetenschappelijke inzichten rond inclusie, om die vervolgens te vertalen naar concrete stappen die je als professionals samen kunt zetten. We wisselen kennis uit, gaan in op praktische handvatten en gaan in gesprek over wat werkt in verschillende contexten. We geven voorbeelden van hoe laagdrempelig onderzoek kan bijdragen aan inclusieve leeromgevingen. Samen leren is daarbij het uitgangspunt: de kracht van collectief leren maakt dat je niet alleen inzicht krijgt, maar ook inspiratie om in jouw eigen praktijk nieuwe stappen te zetten.
Sui Lin Goei is lector Inclusieve Leeromgevingen bij de Hogeschool Windesheim. Haar expertise richt zich op het opleiden en begeleiden van (aanstaande) leraren voor inclusief lesgeven. Hiertoe zet ze de professionaliseringsaanpak van Lesson Study in. In haar lectoraat geeft ze leiding aan een groep van onderzoekers die praktijkgericht onderzoek uitvoeren in samenwerking met de opleidingen en het werkveld naar hoe inclusieve leeromgevingen kunnen worden ingericht zodanig dat alle leerlingen leren en zich kunnen ontwikkelen.
Ze is tevens academisch directeur van de professionele masters van dezelfde hogeschool. Op nationaal niveau is ze een van de boegbeelden van de NWA Route Jeugd.
Jantien Gerdes is als onderzoeker en docent werkzaam binnen het hoger onderwijs. Zij doceert onderwijskunde en haar onderzoek richt zich op het samenwerkend leren van professionals ten behoeve van inclusief onderwijs. Binnen dit onderzoek werkt Jantien de nauw samen met het werkveld en legt zij de nadruk op het onderzoekend vermogen van de betrokken professionals. Als docent was zij lange tijd werkzaam binnen het voortgezet onderwijs.