Leerkracht groep 3/leesspecialist,
EduMare
Leerkracht groep 4,
EduMare

Wat is dyslexie en welke gevolgen heeft het voor leerlingen?
– Inzicht in kenmerken, oorzaken en veelvoorkomende misverstanden.

Hoe richt je ondersteuningsniveau 3 (ON3) effectief in binnen het basisonderwijs?
– De rol van de leerkracht, signalering, maatwerk, wettelijke verplichtingen en documentatie.

Hoe kan de interventiemethode Connect Lezen worden ingezet bij leerlingen met leesproblemen?

Dyslexie, Ondersteuningsniveau 3 en Connect Lezen

De presentatie behandelt drie belangrijke onderwerpen: dyslexie, het ondersteuningsniveau 3 (ON3) binnen het basisonderwijs, en de inzet van de methode Connect Lezen.

Eerst wordt dyslexie besproken als een hardnekkige, erfelijke stoornis op het gebied van technisch lezen en spellen. Er wordt ingegaan op de gevolgen voor leerlingen en enkele gangbare misverstanden over dyslexie worden ontkracht.

Vervolgens komt de rol van de leerkracht aan bod: het signaleren van problemen, het bieden van passend maatwerk en het naleven van wettelijke verplichtingen. Het belang van een goede onderbouwing en documentatie binnen ON3 wordt benadrukt, evenals het geven van gerichte, intensieve begeleiding aan leerlingen van groep 3 tot en met 8.

Tot slot wordt de leesinterventie Connect Lezen besproken, een praktische aanpak om leesontwikkeling te stimuleren en te ondersteunen.

Dyslexie, Ondersteuningsniveau 3 en Connect Lezen

Leerkracht groep 3/leesspecialist,
Leerkracht groep 4,

De presentatie behandelt drie belangrijke onderwerpen: dyslexie, het ondersteuningsniveau 3 (ON3) binnen het basisonderwijs, en de inzet van de methode Connect Lezen.

Eerst wordt dyslexie besproken als een hardnekkige, erfelijke stoornis op het gebied van technisch lezen en spellen. Er wordt ingegaan op de gevolgen voor leerlingen en enkele gangbare misverstanden over dyslexie worden ontkracht.

Vervolgens komt de rol van de leerkracht aan bod: het signaleren van problemen, het bieden van passend maatwerk en het naleven van wettelijke verplichtingen. Het belang van een goede onderbouwing en documentatie binnen ON3 wordt benadrukt, evenals het geven van gerichte, intensieve begeleiding aan leerlingen van groep 3 tot en met 8.

Tot slot wordt de leesinterventie Connect Lezen besproken, een praktische aanpak om leesontwikkeling te stimuleren en te ondersteunen.

Over de sprekers

Leerkracht groep 3/leesspecialist,
EduMare
Ik ben Tamara, 45 jaar, en werk dit jaar 25 jaar in het basisonderwijs. In die tijd heb ik lesgegeven aan groepen 3 tot en met 7, waarbij ik de meeste jaren in groep 3 heb gewerkt. Als leesspecialist heb ik aandacht voor de juiste invulling van Ondersteuningsniveau 3 binnen de school en zorg ik voor passende hulpmiddelen voor kinderen met dyslexie. Daarnaast werk ik in het voortgezet onderwijs, waar ik leerlingen verdiept leesonderwijs en taalonderwijs geef. Ik ben getrouwd en moeder van twee zoons van 16 en 12 jaar.
Leerkracht groep 4,
EduMare
Ik ben Annelies, 47 jaar, en inmiddels al 25 jaar werkzaam in het basisonderwijs. In die jaren heb ik als groepsleerkracht veel ervaring opgedaan in de groepen 4, 6, 7 en 8. Ook heb ik een periode ingevallen in groep 1/2, één dag per week, wat mij een waardevol inkijkje gaf in het werken met jongere kinderen. Naast mijn werk in de klas heb ik de opleiding tot CLS-coach afgerond. Ik ben getrouwd en moeder van drie kinderen tussen de 17 en 21 jaar. Ik ben betrokken, loyaal en werk graag samen met collega’s aan goed onderwijs. Ik haal voldoening uit het begeleiden van leerlingen én uit het bijdragen aan een positief en professioneel teamklimaat.

Meer sessies

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?

Hoofdpunten:
  1. Wat is de rol van de leerkracht als het gaat om goed leesonderwijs?
  2. Hoe kun je zowel leerlingen als collega’s enthousiasmeren?
  3. Wat kun je nog meer doen om jouw leesonderwijs een boost te geven?
Hoofdpunten:

– We gaan in op inclusief onderwijs in 2035
– We verkennen de toekomst
– We kijken ook naar het hier en nu