1. Denkbeelden en inzichten over meertaligheid
2. Een inclusieve, taalgerichte aanpak voor functioneel meertalig werken in het basisonderwijs
3. Adviezen en tools om je meertalige lespraktijk te versterken
In deze interactieve presentatie ontdek je hoe thuistalen een krachtig middel kunnen zijn voor leren en inclusie in het (basis)onderwijs. Wat leeft er eigenlijk aan ideeën over meertaligheid en meertalige leerlingen? Wat leert recent onderzoek ons daarover? En hoe kijkt de Onderwijsraad aan tegen talige diversiteit in haar nieuwste advies?
Kitty Leuverink neemt je mee in een inspirerende, taalgerichte aanpak die laat zien hoe thuistalen kunnen bijdragen aan leren in alle vakken; van rekenen-wiskunde tot Natuur en Techniek. Aan de hand van een aansprekend filmfragment en herkenbare voorbeelden ontdek je hoe jij direct aan de slag kunt in je eigen meertalige onderwijspraktijk.
Leer hoe kleine, haalbare stappen een groot verschil kunnen maken, of je nu werkt in het nieuwkomersonderwijs of in een reguliere basisschool. Laat je inspireren om de kracht van meertaligheid ten volle te benutten!
In deze interactieve presentatie ontdek je hoe thuistalen een krachtig middel kunnen zijn voor leren en inclusie in het (basis)onderwijs. Wat leeft er eigenlijk aan ideeën over meertaligheid en meertalige leerlingen? Wat leert recent onderzoek ons daarover? En hoe kijkt de Onderwijsraad aan tegen talige diversiteit in haar nieuwste advies?
Kitty Leuverink neemt je mee in een inspirerende, taalgerichte aanpak die laat zien hoe thuistalen kunnen bijdragen aan leren in alle vakken; van rekenen-wiskunde tot Natuur en Techniek. Aan de hand van een aansprekend filmfragment en herkenbare voorbeelden ontdek je hoe jij direct aan de slag kunt in je eigen meertalige onderwijspraktijk.
Leer hoe kleine, haalbare stappen een groot verschil kunnen maken, of je nu werkt in het nieuwkomersonderwijs of in een reguliere basisschool. Laat je inspireren om de kracht van meertaligheid ten volle te benutten!
– Wat weten we uit onderzoek over wat vaak werkt in de klas?
– Hoe vertaal je dat naar jouw leerlingen, jouw vak, jouw school?
– Wat doe je als het níet werkt?
– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?
1. Hoe herken je een leerling waarbij het cognitief talent niet direct opvalt?
2. Gevolgen van ondersignalering: mismatch!
3. Hoe passen de onderwijsbehoeften van deze leerlingen binnen inclusief onderwijs, zodat ook deze verborgen talenten hun potentie kunnen ontwikkelen.