Inclusief
Lector Meertaligheid en Onderwijs,
Hogeschool Utrecht
Onderzoeker,
Hogeschool Utrecht

1. Denkbeelden en inzichten over meertaligheid
2. Een inclusieve, taalgerichte aanpak voor functioneel meertalig werken in het basisonderwijs
3. Adviezen en tools om uw meertalige lespraktijk te versterken

"Juf, mag ik in het Turks denken?" Functioneel meertalig werken in het basisonderwijs

In deze interactieve presentatie worden recente onderzoeksinzichten en beleidsadviezen gedeeld rond het
benutten van thuistalen in het (basis)onderwijs. Wat zijn gangbare denkbeelden over
meertaligheid en meertalige leerders in het onderwijs? Wat weten we erover uit
onderzoek? Wat stelt de Onderwijsraad over talige diversiteit in een recent verschenen advies? Jantien Smit en Kitty Leuverink presenteren een inclusieve, taalgerichte aanpak, waarin thuistalen worden benut voor het leren in de vakken (zoals rekenen-wiskunde of Natuur en Techniek). Ze laten een inspirerend filmfragment zien, en reiken concrete voorbeelden aan waarmee u zelf aan de slag kunt in uw meertalige onderwijspraktijk. Denk daarbij aan strategiën die u kunt inzetten in interactie met leerlingen, of aan meertalige tools en hulpmiddelen. Met een klein begin kunt u een groot effect sorteren, in zowel het nieuwkomersonderwijs als het reguliere basisonderwijs.

"Juf, mag ik in het Turks denken?" Functioneel meertalig werken in het basisonderwijs

Lector Meertaligheid en Onderwijs,
Onderzoeker,

In deze interactieve presentatie worden recente onderzoeksinzichten en beleidsadviezen gedeeld rond het
benutten van thuistalen in het (basis)onderwijs. Wat zijn gangbare denkbeelden over
meertaligheid en meertalige leerders in het onderwijs? Wat weten we erover uit
onderzoek? Wat stelt de Onderwijsraad over talige diversiteit in een recent verschenen advies? Jantien Smit en Kitty Leuverink presenteren een inclusieve, taalgerichte aanpak, waarin thuistalen worden benut voor het leren in de vakken (zoals rekenen-wiskunde of Natuur en Techniek). Ze laten een inspirerend filmfragment zien, en reiken concrete voorbeelden aan waarmee u zelf aan de slag kunt in uw meertalige onderwijspraktijk. Denk daarbij aan strategiën die u kunt inzetten in interactie met leerlingen, of aan meertalige tools en hulpmiddelen. Met een klein begin kunt u een groot effect sorteren, in zowel het nieuwkomersonderwijs als het reguliere basisonderwijs.

Over de sprekers

Lector Meertaligheid en Onderwijs,
Hogeschool Utrecht
Jantien Smit is onderwijswetenschapper en werkt sinds 2018 bij Hogeschool Utrecht. Haar wortels heeft ze in Nederlandse taal- en letterkunde (Universiteit van Amsterdam) en het basisonderwijs. Ze promoveerde in 2013 aan de Universiteit Utrecht (FIsme) op talige ondersteuning, in meertalige rekenklassen. Sinds september 2021 is Jantien lector Meertaligheid en Onderwijs en voert zij samen met haar lectoraatsgroep praktijkgericht onderwijsonderzoek uit in de driehoek van wetenschap, opleiding en onderwijswerkveld. Specifieke expertise heeft ze op de terreinen van meertaligheid en functioneel meertalig werken, taalgericht (vak)onderwijs, scaffolding van taal, professionalisering van leraren, en ontwerponderzoek.
Onderzoeker,
Hogeschool Utrecht
Kitty Leuverink is sinds oktober 2024 aangesloten als onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid & Onderwijs. In haar onderzoek richt ze zich op functioneel meertalig werken in het onderwijs. Kitty promoveerde in Tilburg waar ze onderzoek deed naar de opbrengsten van docentonderzoek. Ondertussen bleef ze als gastdocent verbonden aan de Universiteit van Aruba. Na een aantal jaar op de pabo-opleiding (Marnix Academie) gewerkt te hebben, combineert ze nu haar kennis van het onderwijs met haar expertise in meertaligheid.

Meer sessies

Hoofdpunten:

– uitdagende trends voor het pedagogisch-didactisch handelen in de klas.
– ⁠kenmerken van een cultuur van hoge verwachtingen
– ⁠routes naar een cultuur van hoge verwachtingen

Hoofdpunten:

– Hoe dragen we bij aan meer kansengelijkheid?
– Hoe kunnen leraren de leefwereld op school en thuis verbinden?
– Hoe maken we de samenwerking met ouders duurzaam?

Hoofdpunten:

1. Uitleg en bewustwording van het conceptueel verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie en de invloed ervan op het handelen van scholen.
2. Verkennen van vooroordelen en aannames, voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen ervan voor inclusief onderwijs.
3. Praktische handvatten en strategieën om de samenwerking met ouders te versterken, gericht op gedeelde verantwoordelijkheid.