1. Denkbeelden en inzichten over meertaligheid
2. Een inclusieve, taalgerichte aanpak voor functioneel meertalig werken in het basisonderwijs
3. Adviezen en tools om uw meertalige lespraktijk te versterken
In deze interactieve presentatie worden recente onderzoeksinzichten en beleidsadviezen gedeeld rond het
benutten van thuistalen in het (basis)onderwijs. Wat zijn gangbare denkbeelden over
meertaligheid en meertalige leerders in het onderwijs? Wat weten we erover uit
onderzoek? Wat stelt de Onderwijsraad over talige diversiteit in een recent verschenen advies? Jantien Smit en Kitty Leuverink presenteren een inclusieve, taalgerichte aanpak, waarin thuistalen worden benut voor het leren in de vakken (zoals rekenen-wiskunde of Natuur en Techniek). Ze laten een inspirerend filmfragment zien, en reiken concrete voorbeelden aan waarmee u zelf aan de slag kunt in uw meertalige onderwijspraktijk. Denk daarbij aan strategiën die u kunt inzetten in interactie met leerlingen, of aan meertalige tools en hulpmiddelen. Met een klein begin kunt u een groot effect sorteren, in zowel het nieuwkomersonderwijs als het reguliere basisonderwijs.
In deze interactieve presentatie worden recente onderzoeksinzichten en beleidsadviezen gedeeld rond het
benutten van thuistalen in het (basis)onderwijs. Wat zijn gangbare denkbeelden over
meertaligheid en meertalige leerders in het onderwijs? Wat weten we erover uit
onderzoek? Wat stelt de Onderwijsraad over talige diversiteit in een recent verschenen advies? Jantien Smit en Kitty Leuverink presenteren een inclusieve, taalgerichte aanpak, waarin thuistalen worden benut voor het leren in de vakken (zoals rekenen-wiskunde of Natuur en Techniek). Ze laten een inspirerend filmfragment zien, en reiken concrete voorbeelden aan waarmee u zelf aan de slag kunt in uw meertalige onderwijspraktijk. Denk daarbij aan strategiën die u kunt inzetten in interactie met leerlingen, of aan meertalige tools en hulpmiddelen. Met een klein begin kunt u een groot effect sorteren, in zowel het nieuwkomersonderwijs als het reguliere basisonderwijs.
– uitdagende trends voor het pedagogisch-didactisch handelen in de klas.
– kenmerken van een cultuur van hoge verwachtingen
– routes naar een cultuur van hoge verwachtingen
– Hoe dragen we bij aan meer kansengelijkheid?
– Hoe kunnen leraren de leefwereld op school en thuis verbinden?
– Hoe maken we de samenwerking met ouders duurzaam?
1. Uitleg en bewustwording van het conceptueel verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie en de invloed ervan op het handelen van scholen.
2. Verkennen van vooroordelen en aannames, voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen ervan voor inclusief onderwijs.
3. Praktische handvatten en strategieën om de samenwerking met ouders te versterken, gericht op gedeelde verantwoordelijkheid.