Leerkracht (MSEN), auteur,
Zelfstandig onderwijstrainer

Werken aan een traumasensitieve aanpak in school

Wetenschappelijk onderzoek van de laatste jaren wijst uit dat kinderen die ingrijpende gebeurtenissen meemaken of getraumatiseerd zijn vaker in onze scholen rondlopen dan we denken. Denk aan leerlingen die huiselijk geweld meemaken, wonen in een dysfunctioneel gezin of seksueel misbruikt worden, maar ook leerlingen van arbeidsmigranten, expats, vluchtelingen of leerlingen die ‘eenmalige’ heftige gebeurtenissen meemaken. Traumasensitief onderwijs is overigens niet alleen voor voornoemde groepen: het is goed voor álle kinderen.

In deze bijeenkomst gaan we in op ace’s en trauma. We bekijken wat de gevolgen zijn voor de ontwikkeling van het kinderbrein en wat de gevolgen van getraumatiseerd zijn in de klas kunnen betekenen voor gedrag en leren.
We gaan bekijken wat deze leerlingen nodig hebben van de leerkracht en wat wij ze (nog) moeten leren. We tenslotte welke basisvoorwaarden nodig zijn om traumasensitief onderwijs in je eigenorganisatie te implementeren als je dat zou willen.

Werken aan een traumasensitieve aanpak in school

Anton Horeweg

Wetenschappelijk onderzoek van de laatste jaren wijst uit dat kinderen die ingrijpende gebeurtenissen meemaken of getraumatiseerd zijn vaker in onze scholen rondlopen dan we denken. Denk aan leerlingen die huiselijk geweld meemaken, wonen in een dysfunctioneel gezin of seksueel misbruikt worden, maar ook leerlingen van arbeidsmigranten, expats, vluchtelingen of leerlingen die ‘eenmalige’ heftige gebeurtenissen meemaken. Traumasensitief onderwijs is overigens niet alleen voor voornoemde groepen: het is goed voor álle kinderen.

In deze bijeenkomst gaan we in op ace’s en trauma. We bekijken wat de gevolgen zijn voor de ontwikkeling van het kinderbrein en wat de gevolgen van getraumatiseerd zijn in de klas kunnen betekenen voor gedrag en leren.
We gaan bekijken wat deze leerlingen nodig hebben van de leerkracht en wat wij ze (nog) moeten leren. We tenslotte welke basisvoorwaarden nodig zijn om traumasensitief onderwijs in je eigenorganisatie te implementeren als je dat zou willen.

Over de spreker

Leerkracht (MSEN), auteur,
Zelfstandig onderwijstrainer

Anton Horeweg is gedragsspecialist (MSEN) en was veertig jaar leraar in het basisonderwijs. Hij is auteur van een groot aantal onderwijsboeken over gedrag, waaronder De traumasensitieve school, Handboek Gedrag op school en Kinderen met hechtingsproblemen in de klas.
Anton Horeweg is ook auteur van de website www.gedragsproblemenindeklas.nl. Hij werkte mee aan Expertteams Project Leer-Kracht: (NCOJ) en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC-KJP), de Academische Werkplaats voor ADHD en druk gedrag en de Landelijke Ontwikkelgroep Basisondersteuning executieve functies. Ook was hij trainer en methodiekontwikkelaar voor het NCOJ. Anton Horeweg is veelgevraagd spreker op scholen en congressen.

Meer sessies

In het kort: Om abstracte begrippen uit de natuurkunde begrijpelijk te maken, kan het gebruik van analogieën leerlingen erg helpen. Denk aan een stroomkring als een bospad vol kabouters, of energie als een vloeistof die van het ene reservoir naar het andere stroomt. Maar helpen we leerlingen niet van de regen in de drup? Gaan ze zich niet voorstellen dat er écht kabouters door een stroomdraad marcheren?
In het kort: Digitale geletterdheid, een hot item in onderwijsland! Maar waar begin je als school? En waar moet je op letten? Bij T&T hebben we daar een heel traject voor doorlopen (en ja, met vallen en opstaan). In mijn workshop neem ik jullie mee in die ervaring en deel ik tips die je meteen kunt gebruiken. Doe mee, scheelt je wellicht wat uitzoekwerk.
In het kort: Zicht en vat krijgen op ongewenste groepsdynamiek in de klas. Wat je vervolgens kunt doen; alleen als professional én als team van professionals