– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?
Als kind liet ik al signalen zien die wezen op een onveilige (thuis)situatie, maar ze werden destijds niet herkend.
In mijn lezing neem ik je mee in mijn eigen verhaal en laat ik zien hoe familiesystemen kinderen kunnen vormen, welke signalen je als professional kunt opmerken en wat jij concreet kunt doen bij een vermoeden van mishandeling of huiselijk geweld.
Door mijn ervaringen te verbinden met wetenschappelijke inzichten en richtlijnen laat ik zien hoe je evidence informed kunt handelen: de kracht van kennis én praktijkervaring combineren om kinderen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen.
Door mijn verhaal te delen hoop ik iedereen die werkt met kinderen alert te maken van de rol die ze hebben wanneer het om dit thema gaat.
Als kind liet ik al signalen zien die wezen op een onveilige (thuis)situatie, maar ze werden destijds niet herkend.
In mijn lezing neem ik je mee in mijn eigen verhaal en laat ik zien hoe familiesystemen kinderen kunnen vormen, welke signalen je als professional kunt opmerken en wat jij concreet kunt doen bij een vermoeden van mishandeling of huiselijk geweld.
Door mijn ervaringen te verbinden met wetenschappelijke inzichten en richtlijnen laat ik zien hoe je evidence informed kunt handelen: de kracht van kennis én praktijkervaring combineren om kinderen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen.
Door mijn verhaal te delen hoop ik iedereen die werkt met kinderen alert te maken van de rol die ze hebben wanneer het om dit thema gaat.
– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?
– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?
– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?
1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?
2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?
3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?
1. Denkbeelden en inzichten over meertaligheid
2. Een inclusieve, taalgerichte aanpak voor functioneel meertalig werken in het basisonderwijs
3. Adviezen en tools om uw meertalige lespraktijk te versterken