– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?
Als kind liet ik al signalen zien die wezen op een onveilige (thuis)situatie, maar destijds werden ze niet herkend. In mijn lezing neem ik je mee in mijn persoonlijke verhaal en laat ik zien hoe familiesystemen kinderen vormen, welke signalen jij als professional kunt opmerken en wat je concreet kunt doen bij het vermoeden van mishandeling of huiselijk geweld.
Door mijn ervaringen te verbinden met wetenschappelijke inzichten en richtlijnen, laat ik zien hoe je evidence informed kunt handelen: de kracht van kennis én praktijkervaring combineren om kinderen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen. Met het delen van mijn verhaal wil ik iedereen die met kinderen werkt wakker schudden en bewust maken van de belangrijke rol die je hebt bij dit urgente thema.
Als kind liet ik al signalen zien die wezen op een onveilige (thuis)situatie, maar destijds werden ze niet herkend. In mijn lezing neem ik je mee in mijn persoonlijke verhaal en laat ik zien hoe familiesystemen kinderen vormen, welke signalen jij als professional kunt opmerken en wat je concreet kunt doen bij het vermoeden van mishandeling of huiselijk geweld.
Door mijn ervaringen te verbinden met wetenschappelijke inzichten en richtlijnen, laat ik zien hoe je evidence informed kunt handelen: de kracht van kennis én praktijkervaring combineren om kinderen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen. Met het delen van mijn verhaal wil ik iedereen die met kinderen werkt wakker schudden en bewust maken van de belangrijke rol die je hebt bij dit urgente thema.
Wat is dyslexie en welke gevolgen heeft het voor leerlingen?
– Inzicht in kenmerken, oorzaken en veelvoorkomende misverstanden.
Hoe richt je ondersteuningsniveau 3 (ON3) effectief in binnen het basisonderwijs?
– De rol van de leerkracht, signalering, maatwerk, wettelijke verplichtingen en documentatie.
Hoe kan de interventiemethode Connect Lezen worden ingezet bij leerlingen met leesproblemen?
1. Uitleg en bewustwording van het conceptueel verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie en de invloed ervan op het handelen van scholen.
2. Verkennen van vooroordelen en aannames, voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen ervan voor inclusief onderwijs.
3. Praktische handvatten en strategieën om de samenwerking met ouders te versterken, gericht op gedeelde verantwoordelijkheid.
– Onderwijs over AI (denk aan de integratie in het curriculum)
– Onderwijs met AI (oftewel het automatiseren van taken van de leraar)
– Onderwijs verstoord door AI (denk aan afhankelijkheid en toetsing)