Inclusief
Gastspreker/Trainer,
Zelfstandige

– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?

Doorbroken stilte.

Als kind liet ik al signalen zien die wezen op een onveilige (thuis)situatie, maar ze werden destijds niet herkend.
In mijn lezing neem ik je mee in mijn eigen verhaal en laat ik zien hoe familiesystemen kinderen kunnen vormen, welke signalen je als professional kunt opmerken en wat jij concreet kunt doen bij een vermoeden van mishandeling of huiselijk geweld.
Door mijn ervaringen te verbinden met wetenschappelijke inzichten en richtlijnen laat ik zien hoe je evidence informed kunt handelen: de kracht van kennis én praktijkervaring combineren om kinderen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen.
Door mijn verhaal te delen hoop ik iedereen die werkt met kinderen alert te maken van de rol die ze hebben wanneer het om dit thema gaat.

Doorbroken stilte.

Gastspreker/Trainer,

Als kind liet ik al signalen zien die wezen op een onveilige (thuis)situatie, maar ze werden destijds niet herkend.
In mijn lezing neem ik je mee in mijn eigen verhaal en laat ik zien hoe familiesystemen kinderen kunnen vormen, welke signalen je als professional kunt opmerken en wat jij concreet kunt doen bij een vermoeden van mishandeling of huiselijk geweld.
Door mijn ervaringen te verbinden met wetenschappelijke inzichten en richtlijnen laat ik zien hoe je evidence informed kunt handelen: de kracht van kennis én praktijkervaring combineren om kinderen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen.
Door mijn verhaal te delen hoop ik iedereen die werkt met kinderen alert te maken van de rol die ze hebben wanneer het om dit thema gaat.

Over de spreker

Gastspreker/Trainer,
Zelfstandige
Sinds 2003 werk ik in het onderwijs: eerst als leerkracht, daarna als opleidingscoördinator en van 2017 tot 2024 als directeur binnen het primair onderwijs. Altijd heb ik oog gehad voor kinderen die in een onveilige thuissituatie opgroeien. Vanuit mijn eigen ervaringen heb ik sinds kort mijn werk hierop ingericht: ik geef trainingen over de meldcode en ben gastspreker waarbij ik mijn persoonlijke verhaal deel. Kinderen blijven mijn drijfveer en omdat lesgeven mij altijd heeft getrokken, sta ik sinds kort ook weer voor de klas. Mijn missie is duidelijk: mijn kennis, ervaring en persoonlijke verhaal combineren om professionals te versterken, zodat zij een steun kunnen zijn voor kinderen.

Meer sessies

Bram van der Have
Hoofdpunten:

– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?

– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?

– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?

Betty van Brunschot
Hoofdpunten:

1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?

2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?

3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?

Hoofdpunten:

1. Denkbeelden en inzichten over meertaligheid
2. Een inclusieve, taalgerichte aanpak voor functioneel meertalig werken in het basisonderwijs
3. Adviezen en tools om uw meertalige lespraktijk te versterken