Inclusief
Oprichter IvIO,
Instituut voor Inclusief Onderwijs

1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie

Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?

Tijdens deze lezing denken we samen na over goed onderwijs in deze tijd. Wat betekent het eigenlijk om in deze tijd te streven naar inclusief onderwijs? Hoe kun je eigenlijk tegen het thema van inclusie aankijken? Wie of wat bepaalt eigenlijk wat goed onderwijs is? In deze lezing gaan we daarmee aan de slag. We hebben het over de pedagogische relatie, we hebben het over ‘van ouderbetrokkenheid naar ouderverbondenheid’ en dus hebben we het gewoon over goed onderwijs.

Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?

Oprichter IvIO,

Tijdens deze lezing denken we samen na over goed onderwijs in deze tijd. Wat betekent het eigenlijk om in deze tijd te streven naar inclusief onderwijs? Hoe kun je eigenlijk tegen het thema van inclusie aankijken? Wie of wat bepaalt eigenlijk wat goed onderwijs is? In deze lezing gaan we daarmee aan de slag. We hebben het over de pedagogische relatie, we hebben het over ‘van ouderbetrokkenheid naar ouderverbondenheid’ en dus hebben we het gewoon over goed onderwijs.

Over de spreker

Oprichter IvIO,
Instituut voor Inclusief Onderwijs
Bert Wienen werkte in de jeugdhulp en in het onderwijs. Hij houdt zich vooral bezig hoe onze afwegingen rondom normaal en afwijkend tot stand komen en werkt samen met andere professionals aan zijn idee voor de wereld: contexten bouwen waar kinderen kunnen zijn en worden zonder die paradox op te heffen. Daarvoor knipt Bert zijn week in tweeën, een deel in de praktijk en een deel in de wetenschap. Bert is initiatiefnemer van het Instituut voor Inclusief onderwijs, Pedagogisch Perspectief en is onderzoeker. Bert is vader van 3 jongens en opgeleid als bedrijfskundige, onderwijswetenschapper en psycholoog, hij promoveerde in 2019 op een proefschrift over de rol van medische diagnoses in de onderwijscontext.

Meer sessies

Thysia Jansson
,
Zefanja Tiemann
Hoofdpunten:

Doelen van de workshop:

Ontdekken hoe je als leraar met bewezen effectieve leerstrategieën het leren van je leerlingen zichtbaar kunt versterken.

Inspiratie opdoen hoe je theorie en praktijk koppelt, zodat je deze strategieën doelgericht en effectief kunt toepassen in je eigen klas.

Samen met collega’s bouwen aan vertrouwen in je gezamenlijke kracht om zo het verschil te maken in de klas.

Dorine Bos
,
Evelien Trouwborst
Hoofdpunten:

Wat is cluster 3/zml?
Wat is een cluster 3/zml leerling?
Hoe ziet de toekomst eruit voor cluster 3 leerlingen?

Hoofdpunten:

– uitdagende trends voor het pedagogisch-didactisch handelen in de klas.
– ⁠kenmerken van een cultuur van hoge verwachtingen
– ⁠routes naar een cultuur van hoge verwachtingen