onderzoeker,
ILO/Universiteit van Amsterdam
Taalcoordinator,
SG Huizermaat

Iedere docent een taaldocent

Taal speelt een sleutelrol in het leren van alle vakken. Maar hoe geef je daar als vakdocent handen en voeten aan, zonder dat het ten koste gaat van je vakinhoud? In deze workshop duiken we dieper in de principes van taalgericht vakonderwijs en laten we zien hoe je met relatief kleine ingrepen in je lessen niet alleen het vakdoel, maar ook een taaldoel kunt realiseren.

We staan uitgebreid stil bij de drie pijlers van taalgericht vakonderwijs: context, interactie en taalsteun. Wat houden deze pijlers in, hoe werken ze samen, en wat vragen ze van jou als docent? Vervolgens laten we aan de hand van praktijkvoorbeelden van SG Huizermaat zien hoe dit eruitziet in verschillende vakken en klassen. Je krijgt concrete werkvormen te zien die je meteen inspireren voor je eigen onderwijspraktijk.

Vervolgens ga je zelf aan de slag met je eigen lesmateriaal. Zo ontdek je hoe je taalsteun en taaldoelen kunt integreren in je eigen vakles.

Iedere docent een taaldocent

Jannet van Drie
Nathalie Out

Taal speelt een sleutelrol in het leren van alle vakken. Maar hoe geef je daar als vakdocent handen en voeten aan, zonder dat het ten koste gaat van je vakinhoud? In deze workshop duiken we dieper in de principes van taalgericht vakonderwijs en laten we zien hoe je met relatief kleine ingrepen in je lessen niet alleen het vakdoel, maar ook een taaldoel kunt realiseren.

We staan uitgebreid stil bij de drie pijlers van taalgericht vakonderwijs: context, interactie en taalsteun. Wat houden deze pijlers in, hoe werken ze samen, en wat vragen ze van jou als docent? Vervolgens laten we aan de hand van praktijkvoorbeelden van SG Huizermaat zien hoe dit eruitziet in verschillende vakken en klassen. Je krijgt concrete werkvormen te zien die je meteen inspireren voor je eigen onderwijspraktijk.

Vervolgens ga je zelf aan de slag met je eigen lesmateriaal. Zo ontdek je hoe je taalsteun en taaldoelen kunt integreren in je eigen vakles.

Over de sprekers

onderzoeker,
ILO/Universiteit van Amsterdam

Dr. Jannet van Drie is universitair hoofddocent bij het Research Institute of Child Development and Education van de Universiteit van Amsterdam (programmagroep Domeinspecifiek Leren). Haar onderzoek is gericht op het leren in en onderwijzen van het schoolvak geschiedenis en op taalgericht vakonderwijs. Zo doet ze bijvoorbeeld onderzoek naar het bevorderen van schrijfvaardigheid bij geschiedenis en naar professionalisering van docenten op taalgericht lesgeven. Ze is daarnaast lerarenopleider bij de Interfacultaire Lerarenopleidingen en lid van het Platform Taalgericht Vakonderwijs.

Taalcoordinator,
SG Huizermaat

Nathalie is sinds 2010 docent Nederlands op SG Huizermaat. Daarnaast vervult ze de rol van schoolopleider, waarin ze (aanstaande) docenten begeleidt in hun professionele ontwikkeling. Sinds 2023 is ze ook taalcoördinator, met als focus het versterken van taalgericht vakonderwijs binnen de school.

Meer sessies

Marten Blankesteijn
Marten  Blankesteijn
In het kort: Over een grote groep leraren en schoolbesturen die samen werkt aan een ideële uitgeverij van leermiddelen, zodat we niet meer afhankelijk zijn van commerciële bedrijven.
Sander van der Hoek
Sander van der Hoek
In het kort: Weerbaarheid door middel van spelvormen
In het kort: Om abstracte begrippen uit de natuurkunde begrijpelijk te maken, kan het gebruik van analogieën leerlingen erg helpen. Denk aan een stroomkring als een bospad vol kabouters, of energie als een vloeistof die van het ene reservoir naar het andere stroomt. Maar helpen we leerlingen niet van de regen in de drup? Gaan ze zich niet voorstellen dat er écht kabouters door een stroomdraad marcheren?