– Hoe kunnen we ook passend onderwijs bieden aan hoogbegaafde leerlingen?
– Wat zijn de valkuilen binnen verschillende subgroepen van hoogbegaafde leerlingen en hoe kunnen we die voorkomen?
– Wat kan je doen om deze leerlingen binnenboord te houden?
Sofie van de Waart (“juf Sofie”) is bekend van de documentaire “Utopie van Sofie” en haar werk in de media (Radio 1, Algemeen Dagblad, CNV). Zij zet zich krachtig in voor leerlingen die buiten de boot vallen van het gemiddelde onderwijsaanbod. Tijdens deze sessie staat hoogbegaafdheid en inclusie centraal. Hoogbegaafde leerlingen hebben óók recht op passend onderwijs, maar hebben simpelweg veel minder herhaling nodig om zich de stof eigen te maken. Hoe pak je dat slim aan als docent?
We zoomen in op verschillende subgroepen binnen hoogbegaafdheid en nemen je mee in de wereld van het ongeziene talent. Wist je bijvoorbeeld dat meisjes met een migratieachtergrond drie keer minder vaak gesignaleerd worden als hoogbegaafd dan Nederlandse jongens? Ook is er bijzondere aandacht voor de dubbel bijzondere leerling, een groep die helaas veelvuldig voorkomt onder thuiszitters. Tot slot deelt Sofie concrete, bruikbare tips en tricks die je direct in de klas kunt toepassen!
Sofie van de Waart (“juf Sofie”) is bekend van de documentaire “Utopie van Sofie” en haar werk in de media (Radio 1, Algemeen Dagblad, CNV). Zij zet zich krachtig in voor leerlingen die buiten de boot vallen van het gemiddelde onderwijsaanbod. Tijdens deze sessie staat hoogbegaafdheid en inclusie centraal. Hoogbegaafde leerlingen hebben óók recht op passend onderwijs, maar hebben simpelweg veel minder herhaling nodig om zich de stof eigen te maken. Hoe pak je dat slim aan als docent?
We zoomen in op verschillende subgroepen binnen hoogbegaafdheid en nemen je mee in de wereld van het ongeziene talent. Wist je bijvoorbeeld dat meisjes met een migratieachtergrond drie keer minder vaak gesignaleerd worden als hoogbegaafd dan Nederlandse jongens? Ook is er bijzondere aandacht voor de dubbel bijzondere leerling, een groep die helaas veelvuldig voorkomt onder thuiszitters. Tot slot deelt Sofie concrete, bruikbare tips en tricks die je direct in de klas kunt toepassen!
Wat is Goud Onderwijs?
Op welke wijze krijgen de drie pijlers van Goud Onderwijs: anders organiseren, focus op curriculum en een positieve schoolcultuur concreet vorm binnen de schoolpraktijk?
We richten ons tijdens de workshop op de rol van de leerlingdecaan en de wijze waarop deze functie binnen de school wordt vormgegeven.
– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?
– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?
– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?
1. Denkbeelden en inzichten over meertaligheid
2. Een inclusieve, taalgerichte aanpak voor functioneel meertalig werken in het basisonderwijs
3. Adviezen en tools om je meertalige lespraktijk te versterken