Manager Actualisatie Curriculum,
SLO

Nieuwe kerndoelen: praat me bij!

Goed onderwijs is de basis voor iedereen – maar wat betekent dat voor het curriculum? SLO ontwikkelde in opdracht van OCW nieuwe kerndoelen samen met leraren en vakexperts. Deze conceptkerndoelen worden binnenkort vastgelegd in de wet, maar wat betekenen ze voor jouw onderwijspraktijk?

In deze sessie krijg je een inkijk in de inhoud en achterliggende keuzes. We bespreken de kernvragen: wat is het waard om te leren? en hoe geven kerndoelen richting én ruimte voor jouw onderwijs?

Je ontdekt hoe deze doelen aansluiten bij maatschappelijke uitdagingen zoals leesvaardigheid en digitale geletterdheid, en wat jij als leraar of schoolleider nu al kunt doen om voorbereid te zijn. Want een goed curriculum is geen lijstje doelen – het is de basis voor krachtig onderwijs dat leerlingen écht verder helpt.

Nieuwe kerndoelen: praat me bij!

Bernard Teunis

Goed onderwijs is de basis voor iedereen – maar wat betekent dat voor het curriculum? SLO ontwikkelde in opdracht van OCW nieuwe kerndoelen samen met leraren en vakexperts. Deze conceptkerndoelen worden binnenkort vastgelegd in de wet, maar wat betekenen ze voor jouw onderwijspraktijk?

In deze sessie krijg je een inkijk in de inhoud en achterliggende keuzes. We bespreken de kernvragen: wat is het waard om te leren? en hoe geven kerndoelen richting én ruimte voor jouw onderwijs?

Je ontdekt hoe deze doelen aansluiten bij maatschappelijke uitdagingen zoals leesvaardigheid en digitale geletterdheid, en wat jij als leraar of schoolleider nu al kunt doen om voorbereid te zijn. Want een goed curriculum is geen lijstje doelen – het is de basis voor krachtig onderwijs dat leerlingen écht verder helpt.

Over de spreker

Manager Actualisatie Curriculum,
SLO

Bernard Teunis is manager actualisatie curriculum bij SLO en geeft leiding aan het programma waarmee het landelijk curriculum wordt geactualiseerd. Zijn loopbaan begon in het primair onderwijs, waar hij enkele jaren als leraar werkte. Vervolgens begeleidde hij vanuit de Universiteit Twente scholen bij diverse verbetertrajecten. Daarna was hij werkzaam bij de PO-Raad, waar hij zijn kennis en ervaring verder uitbreidde op het gebied van onderwijsbeleid, -ontwikkeling en governance. Naast zijn werkzaamheden bij SLO is Bernard ook toezichthouder bij een hogeschool.

Meer sessies

Sander van der Hoek
Sander van der Hoek
In het kort: Weerbaarheid door middel van spelvormen
In het kort: De middagsessie "Kunst & AI – Leren, delen en vernieuwen" brengt GSF-kunstdocenten samen om de inspirerende voorbeelden, kansen en uitdagingen van AI in het kunstonderwijs te verkennen. Hierbij staat centraal hoe AI nieuwe mogelijkheden opent, terwijl vakmanschap, creativiteit en menselijke expressie onmisbaar blijven om samen het kunstonderwijs toekomstbestendig te maken.
In het kort: In deze sessie gaan we met elkaar in overleg over hoe we ons vak neer kunnen zetten binnen de school: wat kunnen we betekenen voor de schoolleiding, in welke commissies kunnen we invloed uitoefenen en hoe werven we leerlingen?