Groepsdynamisch werken in het onderwijs

Ivo Dokman

In deze sessie gaan we dieper in op onderstaande vragen;
– Hoe observeer je door een groepsdynamische bril en wat neem je dan waar in een uitdagende klas?
– Welke rol speelt groepsdynamiek bij onrust, motivatieproblemen, ondermaats presteren, niet luisteren of pestgedrag in de klas?
– Hoe helpt het in kaart brengen van de sociale normen en het verschil van invloed tussen leerlingen je om zicht te krijgen op de dynamiek van de groep?
– Hoe stel je vast welke oorzaken en motieven een rol spelen in een uitdagende klas?
– Welke interventies kun je inzetten om de kans op een positieve dynamiek te vergoten of een ongewenste dynamiek bij te sturen?

trainer/adviseur op het gebied van groeps- en teamdynamisch werken in het onderwijs.
Buro Wijzicht

Ivo Dokman is leraar bewegingsonderwijs. Na een aantal jaar ervaring te hebben opgedaan in het werkveld van het voortgezet onderwijs, is hij in 2004 gestart als lerarenopleider aan Calo Windesheim. In 2010 is hij samen met collega’s begonnen met groepsdynamisch werken in het onderwijs.

In 2021 heeft hij de master Organisatie, Cultuur en Management afgerond aan de Universiteit Utrecht om zich verder te specialiseren in teamdynamiek. Hij is medeoprichter van Buro Wijzicht en trainer/ adviseur op het gebied van groeps- en teamdynamisch werken in het onderwijs.

Meer Aurora-onderwijscongres sessies

In het kort: We weten vanuit de wetenschap al veel over goed leesonderwijs. Maar hoe vertaal je al deze inzichten naar een haalbare, eenvoudige aanpak in de dagelijkse lespraktijk?
Sander Bostelaar
In het kort: Groepsdynamica bestudeert groepsprocessen en psychologische aspecten om positieve groepsvorming te bevorderen, waarbij het uitzoeken wat de norm is en wie deze norm uitdracht essentieel zijn.
Arie van de Vrie
In het kort: Tijdens deze workshop kijken we naar wat de wet op burgerschap van ons vraagt en hoe we tot goed samenhangend burgerschapsonderwijs kunnen komen op basis van visie!
Ga naar de bovenkant