Wie pakt de handschoen op? Rekenen in het PO en VO

Peter Langerak

Op de lerarenopleiding heb je typisch Nederlands rekenonderwijs gehad. Je werkt met een rekenmethode met een nooit te halen blokplanning. Het duizelt je van de oplossingsstrategieën. Er zijn rekentaken die je zelf ook niet begrijpt. En gaat het nu om cruciale doelen, essentiële doelen, sleuteldoelen of streefdoelen? Als leraar zit je met je handen in het haar.
Als je in het voortgezet onderwijs werkt is het jaar in jaar uit hetzelfde liedje: de rekenvaardigheden van veel brugklassers zijn niet op orde. Wie pakt de handschoen op? In deze sessie gaat het om essentiële inzichten en praktische adviezen waar scholen direct mee aan de slag kunnen. Na afloop zal je zeggen: “Wat is het toch ingewikkeld gemaakt, terwijl het zo simpel is!”.

Hoofd research & development
Nederlands Mathematisch Instituut

Peter Langerak is hoofd research & development bij het Nederlands Mathematisch Instituut. Hij is verantwoordelijk voor de samenwerkingstrajecten met scholen en de ontwikkeling van lesmethoden. Peter is opgeleid vanuit drie perspectieven. Hij studeerde onderwijspedagogiek, bedrijfskunde en rondde eerder de pabo af. Aan de Vrije Universiteit Amsterdam is Peter verbonden als buitenpromovendus. In zijn onderzoek richt hij zich in meerdere studies op de effecten en voorwaarden van Foutloos Rekenen.

Meer Aurora-onderwijscongres sessies

In het kort: In deze sessie gaan we in op hoe je als leraar, maar liever nog als school, kunt werken aan het realiseren van een veilig en positief leerklimaat.
In het kort: Sterk Techniekonderwijs als catalysator voor vernieuwing en contextrijk onderwijs
Sharon Bouwmeester
,
Susanne Linthorst
In het kort: Bewegen is de basis voor groei! Een gecoördineerd lijf zorgt voor een gecoördineerd brein.
Ga naar de bovenkant