Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?

Bert Wienen

Omschrijving

In die lezing ga ik in op de vraag welke gevolgen het heeft voor het onderwijs dat 1 op de 6 leerlingen een vorm van jeugdhulp krijgt. Wat betekent dat voor het vak van leraar en hoe zorgen we ervoor dat de psychologisering en medicalisering niet ten koste gaat van het vak van docent? Onder de titel ‘weten we van gekkigheid nog wat normaal is?’ verken ik eerst de vraag wat een normaal kind is en hoe u eigenlijk bepaalt wat normaal is. Vervolgens doe ik een pleidooi voor een vorm van inclusief onderwijs waarin vooral het onderwijs centraal staat: leerlingen echt zien en binnen die relatie hoge verwachtingen. Te bereiken door te redeneren vanuit een sterke onderwijscontext.

Downloads

Oprichter IvIO
Instituut voor Inclusief Onderwijs

Bert Wienen werkte in de jeugdhulp en in het onderwijs. Hij houdt zich vooral bezig hoe onze afwegingen rondom normaal en afwijkend tot stand komen en werkt samen met andere professionals aan zijn idee voor de wereld: contexten bouwen waar kinderen kunnen zijn en worden zonder die paradox op te heffen. Daarvoor knipt Bert zijn week in tweeën, een deel in de praktijk en een deel in de wetenschap. Bert is initiatiefnemer van het Instituut voor Inclusief onderwijs, Pedagogisch Perspectief en is onderzoeker. Bert is vader van 3 jongens en opgeleid als bedrijfskundige, onderwijswetenschapper en psycholoog, hij promoveerde in 2019 op een proefschrift over de rol van medische diagnoses in de onderwijscontext.

Ga naar de bovenkant