Oprichter IvIO,
Instituut voor Inclusief Onderwijs

1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie

Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?

Tijdens deze lezing gaan we samen op zoek naar wat goed onderwijs vandaag de dag écht betekent. Wat houdt het eigenlijk in om in onze tijd te streven naar inclusief onderwijs? Hoe kun je inclusie op verschillende manieren benaderen? En wie of wat bepaalt eigenlijk wat goed onderwijs is?

We duiken in de essentie van de pedagogische relatie en verkennen het begrip ‘van ouderbetrokkenheid naar ouderverbondenheid’. Daarmee richten we ons op de kern van goed onderwijs, waarbij betrokkenheid en verbinding centraal staan. Deze sessie biedt je heldere inzichten en een frisse kijk op hoe je onderwijs kunt vormgeven dat klopt met de eisen en waarden van deze tijd.

Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?

Oprichter IvIO,

Tijdens deze lezing gaan we samen op zoek naar wat goed onderwijs vandaag de dag écht betekent. Wat houdt het eigenlijk in om in onze tijd te streven naar inclusief onderwijs? Hoe kun je inclusie op verschillende manieren benaderen? En wie of wat bepaalt eigenlijk wat goed onderwijs is?

We duiken in de essentie van de pedagogische relatie en verkennen het begrip ‘van ouderbetrokkenheid naar ouderverbondenheid’. Daarmee richten we ons op de kern van goed onderwijs, waarbij betrokkenheid en verbinding centraal staan. Deze sessie biedt je heldere inzichten en een frisse kijk op hoe je onderwijs kunt vormgeven dat klopt met de eisen en waarden van deze tijd.

Over de spreker

Oprichter IvIO,
Instituut voor Inclusief Onderwijs
Bert Wienen werkte in de jeugdhulp en in het onderwijs. Hij houdt zich vooral bezig hoe onze afwegingen rondom normaal en afwijkend tot stand komen en werkt samen met andere professionals aan zijn idee voor de wereld: contexten bouwen waar kinderen kunnen zijn en worden zonder die paradox op te heffen. Daarvoor knipt Bert zijn week in tweeën, een deel in de praktijk en een deel in de wetenschap. Bert is initiatiefnemer van het Instituut voor Inclusief onderwijs, Pedagogisch Perspectief en is onderzoeker. Bert is vader van 3 jongens en opgeleid als bedrijfskundige, onderwijswetenschapper en psycholoog, hij promoveerde in 2019 op een proefschrift over de rol van medische diagnoses in de onderwijscontext.

Meer sessies

Hoofdpunten:

– Democratisch burgerschap in de school en in de wijk (voorbeeld: basisschool de Regenboog van Vreedzame School naar Vreedzame Wijk)
– Vreedzame Wijk: een community aanpak, samenwerken rond een gezamenlijk pedagogisch belang
– Democratische oefenvelden: De jeugd is aanzet; ze krijgen een stem, worden gehoord en gaan aan de slag.

Hoofdpunten:

Wat zijn effectieve leerstrategieën?
Waarom gebruiken leerlingen de aanwijzingen die we geven vaak niet?
Wat levert leerlingen motivatie op om te leren?

Monique Schumacher
,
Brenda Peters
Hoofdpunten:

– Algemene informatie over Autisme ​

– Methodiek ‘Geef me de 5’​ en TEACH

– Aanpak in de klas ​