Inclusief
Oprichter IvIO,
Instituut voor Inclusief Onderwijs

1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie

Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?

Tijdens deze lezing denken we samen na over goed onderwijs in deze tijd. Wat betekent het eigenlijk om in deze tijd te streven naar inclusief onderwijs? Hoe kun je eigenlijk tegen het thema van inclusie aankijken? Wie of wat bepaalt eigenlijk wat goed onderwijs is? In deze lezing gaan we daarmee aan de slag. We hebben het over de pedagogische relatie, we hebben het over ‘van ouderbetrokkenheid naar ouderverbondenheid’ en dus hebben we het gewoon over goed onderwijs.

Weten we van gekkigheid nog wat normaal is?

Oprichter IvIO,

Tijdens deze lezing denken we samen na over goed onderwijs in deze tijd. Wat betekent het eigenlijk om in deze tijd te streven naar inclusief onderwijs? Hoe kun je eigenlijk tegen het thema van inclusie aankijken? Wie of wat bepaalt eigenlijk wat goed onderwijs is? In deze lezing gaan we daarmee aan de slag. We hebben het over de pedagogische relatie, we hebben het over ‘van ouderbetrokkenheid naar ouderverbondenheid’ en dus hebben we het gewoon over goed onderwijs.

Over de spreker

Oprichter IvIO,
Instituut voor Inclusief Onderwijs
Bert Wienen werkte in de jeugdhulp en in het onderwijs. Hij houdt zich vooral bezig hoe onze afwegingen rondom normaal en afwijkend tot stand komen en werkt samen met andere professionals aan zijn idee voor de wereld: contexten bouwen waar kinderen kunnen zijn en worden zonder die paradox op te heffen. Daarvoor knipt Bert zijn week in tweeën, een deel in de praktijk en een deel in de wetenschap. Bert is initiatiefnemer van het Instituut voor Inclusief onderwijs, Pedagogisch Perspectief en is onderzoeker. Bert is vader van 3 jongens en opgeleid als bedrijfskundige, onderwijswetenschapper en psycholoog, hij promoveerde in 2019 op een proefschrift over de rol van medische diagnoses in de onderwijscontext.

Meer sessies

Linda Kind
Hoofdpunten:

– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?

Bram van der Have
Hoofdpunten:

– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?

– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?

– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?