1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie
Tijdens deze lezing denken we samen na over goed onderwijs in deze tijd. Wat betekent het eigenlijk om in deze tijd te streven naar inclusief onderwijs? Hoe kun je eigenlijk tegen het thema van inclusie aankijken? Wie of wat bepaalt eigenlijk wat goed onderwijs is? In deze lezing gaan we daarmee aan de slag. We hebben het over de pedagogische relatie, we hebben het over ‘van ouderbetrokkenheid naar ouderverbondenheid’ en dus hebben we het gewoon over goed onderwijs.
Tijdens deze lezing denken we samen na over goed onderwijs in deze tijd. Wat betekent het eigenlijk om in deze tijd te streven naar inclusief onderwijs? Hoe kun je eigenlijk tegen het thema van inclusie aankijken? Wie of wat bepaalt eigenlijk wat goed onderwijs is? In deze lezing gaan we daarmee aan de slag. We hebben het over de pedagogische relatie, we hebben het over ‘van ouderbetrokkenheid naar ouderverbondenheid’ en dus hebben we het gewoon over goed onderwijs.
– Invloed van systemen binnen families.
– Signalen die ik al kind liet zien
– Wat kan jij doen bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld?
– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?
– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?
– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?
– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?