Docent geschiedenis & trainer,
Toetsrevolutie

Wat zijn effectieve leerstrategieën?
Waarom gebruiken leerlingen de aanwijzingen die we geven vaak niet?
Wat levert leerlingen motivatie op om te leren?

Wees slimmer dan je brein

Waarom doen sommige leerlingen zoveel moeite, maar blijven ze toch worstelen? Het antwoord ligt niet in een gebrek aan motivatie, maar in de manier waarop ons brein ons misleidt bij het leren.

In deze workshop ontdek je de verbazingwekkende valkuilen van het brein: waarom willen leren geen directe impact heeft op leren, waarom herhaling niet altijd werkt, en waarom leerlingen vaak terugvallen op ineffectieve strategieën die wél goed aanvoelen. Je leert herkennen wanneer je brein je op het verkeerde pad stuurt en krijgt concrete, wetenschappelijk onderbouwde alternatieven.

Deze workshop geeft je praktische handvatten om leerlingen te begeleiden naar echte studievaardigheden, zodat hun moeite eindelijk het gewenste effect heeft. Want slimmer zijn dan je brein betekent effectieve strategieën kiezen, ook als die onnatuurlijk aanvoelen.

Wees slimmer dan je brein

Docent geschiedenis & trainer,

Waarom doen sommige leerlingen zoveel moeite, maar blijven ze toch worstelen? Het antwoord ligt niet in een gebrek aan motivatie, maar in de manier waarop ons brein ons misleidt bij het leren.

In deze workshop ontdek je de verbazingwekkende valkuilen van het brein: waarom willen leren geen directe impact heeft op leren, waarom herhaling niet altijd werkt, en waarom leerlingen vaak terugvallen op ineffectieve strategieën die wél goed aanvoelen. Je leert herkennen wanneer je brein je op het verkeerde pad stuurt en krijgt concrete, wetenschappelijk onderbouwde alternatieven.

Deze workshop geeft je praktische handvatten om leerlingen te begeleiden naar echte studievaardigheden, zodat hun moeite eindelijk het gewenste effect heeft. Want slimmer zijn dan je brein betekent effectieve strategieën kiezen, ook als die onnatuurlijk aanvoelen.

Over de spreker

Docent geschiedenis & trainer,
Toetsrevolutie
Arjan Moree geeft geschiedenis in Hellevoetsluis. Na de studie is hij zich altijd blijven verdiepen in onderwijs en probeert hij een link te leggen tussen onderzoek en de praktijk in de klas. Zijn voorliefde voor effectieve didactiek heeft hem daarbij op het spoor gebracht van curriculumontwerp en toetsing. Als trainer en adviseur voor Toetsrevolutie komt Arjan door het hele land – en daarbuiten – en schrijft blogs over zijn ervaringen voor de klas. Daarnaast heeft hij het afgelopen jaar gewerkt aan de vertaling van het boek “Outsmart Your Brain” van Daniël Willingham, dat vanaf volgend schooljaar dus in het Nederlands te verkrijgen is.

Meer sessies

Hoofdpunten:

1. Hoe herken je een leerling waarbij het cognitief talent niet direct opvalt?
2. Gevolgen van ondersignalering: mismatch!
3. Hoe passen de onderwijsbehoeften van deze leerlingen binnen inclusief onderwijs, zodat ook deze verborgen talenten hun potentie kunnen ontwikkelen.

Bart Staijen
,
Nicolette Dronkers
Hoofdpunten:

– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool

Hoofdpunten:

– Hoe dragen we bij aan meer kansengelijkheid?
– Hoe kunnen leraren de leefwereld op school en thuis verbinden?
– Hoe maken we de samenwerking met ouders duurzaam?