– Ontwikkeling van het aanvankelijk lezen
– Doelgroep leesbegeleiding
– Aanpak/behandeling leesproblemen
Je doet alles! Je biedt een stevige lesaanpak en geeft extra begeleiding. Toch merk je: bij sommige leerlingen lukt het gewoon niet…
In deze sessie gaan we dieper in op wat ’t Lec kan betekenen voor kinderen met extreme leesproblemen. We bespreken wat een gezonde leesontwikkeling inhoudt bij het aanvankelijk leren lezen, en leggen uit hoe het kan dat die ontwikkeling soms tot stilstand komt. Daarbij kijken we samen naar de verschillende ondersteuningsniveaus in het onderwijs.
Wat zorgt er uiteindelijk voor dat leerlingen bij wie alles al geprobeerd is toch weer vooruitgang boeken? Je gaat naar huis met praktische informatie over ’t Lec, meer inzicht in aanvankelijk lezen én een artikel dat je meteen kunt toepassen in je klas.
Zie ook: “Kinderen zonder leesniveau de school uit? Dat kán gewoon niet meer” | Welkom bij EduMare VPR
Je doet alles! Je biedt een stevige lesaanpak en geeft extra begeleiding. Toch merk je: bij sommige leerlingen lukt het gewoon niet…
In deze sessie gaan we dieper in op wat ’t Lec kan betekenen voor kinderen met extreme leesproblemen. We bespreken wat een gezonde leesontwikkeling inhoudt bij het aanvankelijk leren lezen, en leggen uit hoe het kan dat die ontwikkeling soms tot stilstand komt. Daarbij kijken we samen naar de verschillende ondersteuningsniveaus in het onderwijs.
Wat zorgt er uiteindelijk voor dat leerlingen bij wie alles al geprobeerd is toch weer vooruitgang boeken? Je gaat naar huis met praktische informatie over ’t Lec, meer inzicht in aanvankelijk lezen én een artikel dat je meteen kunt toepassen in je klas.
Zie ook: “Kinderen zonder leesniveau de school uit? Dat kán gewoon niet meer” | Welkom bij EduMare VPR
– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?
1. Hoe herken je een leerling waarbij het cognitief talent niet direct opvalt?
2. Gevolgen van ondersignalering: mismatch!
3. Hoe passen de onderwijsbehoeften van deze leerlingen binnen inclusief onderwijs, zodat ook deze verborgen talenten hun potentie kunnen ontwikkelen.
Rust in de school! Hoe doe je dat precies?
Hoe creëer en behoud je uniformiteit binnen je team?
Op welke manier dragen routines bij aan het vergroten van rust en veiligheid?