lector,
Hogeschool Rotterdam
Directeur,
Sterrenschool De Globetrotter

– Hoe dragen we bij aan meer kansengelijkheid?
– Hoe kunnen leraren de leefwereld op school en thuis verbinden?
– Hoe maken we de samenwerking met ouders duurzaam?

Samenwerken met ouders aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen

Zoek jij naar nieuwe manieren om de taalontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren en te werken aan meer kansengelijkheid? In deze sessie kijken we vanuit een contextuele bril naar de taalontwikkeling van kinderen en bespreken we waarom ouders onmisbare partners zijn voor jou als leraar of pedagogisch medewerker. We laten je kennismaken met de aanpak Thuis in Taal, een partnerschapsprogramma dat Martine als onderzoeker ontwikkelde in co-creatie met leerkrachten en pedagogisch medewerkers van Rotterdamse (voor)scholen. Deze aanpak ondersteunt professionals bij het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Hoe deze aanpak werkt laten we je zien vanuit de voorbeelden van Sterrenschool De Globetrotter. Laat je inspireren om samen te werken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen.

Samenwerken met ouders aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen

Tineke Visser

Zoek jij naar nieuwe manieren om de taalontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren en te werken aan meer kansengelijkheid? In deze sessie kijken we vanuit een contextuele bril naar de taalontwikkeling van kinderen en bespreken we waarom ouders onmisbare partners zijn voor jou als leraar of pedagogisch medewerker. We laten je kennismaken met de aanpak Thuis in Taal, een partnerschapsprogramma dat Martine als onderzoeker ontwikkelde in co-creatie met leerkrachten en pedagogisch medewerkers van Rotterdamse (voor)scholen. Deze aanpak ondersteunt professionals bij het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Hoe deze aanpak werkt laten we je zien vanuit de voorbeelden van Sterrenschool De Globetrotter. Laat je inspireren om samen te werken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen.

Over de sprekers

lector,
Hogeschool Rotterdam
Dr. Martine van der Pluijm (1972) is pedagoog. Ze werkt als lector van het lectoraat Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen bij Hogeschool Rotterdam. Het lectoraat is opgericht op initiatief van de Rotterdamse schoolbesturen BOOR en PCBO Rotterdam-Zuid, ter ondersteuning van Leerschool Rotterdam-Zuid. Martine doet ontwerpgericht onderzoek naar nieuwe werkwijzen die bijdragen aan de taalontwikkeling bij kinderen en meer kansengelijkheid. De aanpak Thuis in Taal is een voorbeeld van zo’n werkwijze. Sinds 2023 leidt zij nieuw langdurig onderzoek naar hoe scholen in samenhang kunnen werken aan cultureel responsief taalonderwijs.
Directeur,
Sterrenschool De Globetrotter
Tineke Visser is directeur van Sterrenschool de Globetrotter. Zij werkt al 25 jaar in het onderwijs in verschillende rollen, van groepsleerkracht 1-2 tot directeur. Ze is gedreven om voor kinderen en ouders iedere dag het verschil te maken en bij te dragen aan kansengelijkheid. Ouders en school zijn hierin voor haar onlosmakelijk verbonden als het gaat om de samenwerking in de ondersteuning van de (taal)ontwikkeling van kinderen. Taal is voor Tineke de basis. ‘Taal is alles en alles is taal’! Meertaligheid ziet zij als kans om de Nederlandse taalontwikkeling te stimuleren.

Meer sessies

Hoofdpunten:

– Onderwijs over AI (denk aan de integratie in het curriculum)

– Onderwijs met AI (oftewel het automatiseren van taken van de leraar)

– Onderwijs verstoord door AI (denk aan afhankelijkheid en toetsing)

Hoofdpunten:

– Hoe verhalen in het geschiedenisonderwijs kunnen bijdragen aan diep leren en blijvende betekenis.

– Wanneer een krachtig verhaal een risico wordt en kan leiden tot onderwijsmythes.

– Hoe je verhalen bewust en effectief inzet, zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen.

Willemijn Rahusen
,
Laura Slagmoolen
Hoofdpunten:

– Ontwikkeling van het aanvankelijk lezen
– Doelgroep leesbegeleiding
– Aanpak/behandeling leesproblemen