Hoe om te gaan en herkennen van drank- en drugsgebruik op scholen

In deze sessie staan signalering en handelen centraal. Als BHV’er of medewerker op school kom je mogelijk in aanraking met leerlingen die onder invloed zijn van alcohol of drugs. Maar hoe herken je dit eigenlijk? Welke gedragingen of signalen wijzen op gebruik, en hoe onderscheid je dit van ander gedrag, zoals stress of vermoeidheid?

We verkennen:

  • De meest voorkomende middelen onder scholieren en hun effecten.
  • Signalen en gedragsveranderingen die kunnen wijzen op gebruik.
  • Hoe je op een veilige, rustige en respectvolle manier in gesprek gaat met een leerling.
  • Praktische do’s en don’ts in de omgang met scholieren onder invloed.
  • De nadruk ligt op bewustwording en het ontwikkelen van een handelingskader: je hoeft geen specialist te zijn, maar wel weten wat je rol is en hoe je zorgvuldig kunt optreden.

Hoe om te gaan en herkennen van drank- en drugsgebruik op scholen

In deze sessie staan signalering en handelen centraal. Als BHV’er of medewerker op school kom je mogelijk in aanraking met leerlingen die onder invloed zijn van alcohol of drugs. Maar hoe herken je dit eigenlijk? Welke gedragingen of signalen wijzen op gebruik, en hoe onderscheid je dit van ander gedrag, zoals stress of vermoeidheid?

We verkennen:

  • De meest voorkomende middelen onder scholieren en hun effecten.
  • Signalen en gedragsveranderingen die kunnen wijzen op gebruik.
  • Hoe je op een veilige, rustige en respectvolle manier in gesprek gaat met een leerling.
  • Praktische do’s en don’ts in de omgang met scholieren onder invloed.
  • De nadruk ligt op bewustwording en het ontwikkelen van een handelingskader: je hoeft geen specialist te zijn, maar wel weten wat je rol is en hoe je zorgvuldig kunt optreden.

Over de spreker

Meer sessies

In het kort: Wat leren leerlingen op school en wie bepaalt dat? En hoe bouw je samen aan het leerplan? In zijn lezing laat Luc zien hoe je vanuit zes perspectieven meer grip krijgen op het leerplan, met veel ruimte voor het vakmanschap van de leraar en schoolleider.
Tamar van Gelder
+
Martijn Nicolaas
Tamar van Gelder
In het kort: Van onderzoek naar beleid naar de praktijk van goede leesbevordering in het voortgezet onderwijs
In het kort: Kennismaken en uitwisseling met vakgenoten