– Hoe verhalen in het geschiedenisonderwijs kunnen bijdragen aan diep leren en blijvende betekenis.
– Wanneer een krachtig verhaal een risico wordt en kan leiden tot onderwijsmythes.
– Hoe je verhalen bewust en effectief inzet, zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen.
“Goede verhalen zijn natuurlijke leerinstrumenten vanwege het vermogen om aandacht te trekken en te behouden.” (Haven, 2007)
Verhalen zijn de sleutel tot verwondering, verbinding en diep leren. Ze maken complexe thema’s toegankelijk, brengen feiten tot leven en stimuleren kritisch denken. Belangrijke concepten krijgen betekenis wanneer ze worden verteld binnen een narratief dat leerlingen raakt.
In deze sessie laat ik zien hoe een verhaal van Julius Caesar blijvende impact kan hebben, maar ook hoe verhalen kunnen leiden tot het ontstaan van hardnekkige onderwijsmythes binnen het geschiedenisonderwijs. Uiteraard komt er soms een minifiguur van geschiedenisfinminifiguren.nl voorbij!
Zo worden abstracte ideeën tastbaar en veranderen in een ervaring die beklijft.
Met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe verhalen niet alleen kennis overdragen, maar ook begrip en betekenis creëren.
Goed onderwijs begint met een goed verhaal.
“Goede verhalen zijn natuurlijke leerinstrumenten vanwege het vermogen om aandacht te trekken en te behouden.” (Haven, 2007)
Verhalen zijn de sleutel tot verwondering, verbinding en diep leren. Ze maken complexe thema’s toegankelijk, brengen feiten tot leven en stimuleren kritisch denken. Belangrijke concepten krijgen betekenis wanneer ze worden verteld binnen een narratief dat leerlingen raakt.
In deze sessie laat ik zien hoe een verhaal van Julius Caesar blijvende impact kan hebben, maar ook hoe verhalen kunnen leiden tot het ontstaan van hardnekkige onderwijsmythes binnen het geschiedenisonderwijs. Uiteraard komt er soms een minifiguur van geschiedenisfinminifiguren.nl voorbij!
Zo worden abstracte ideeën tastbaar en veranderen in een ervaring die beklijft.
Met wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden wordt duidelijk hoe verhalen niet alleen kennis overdragen, maar ook begrip en betekenis creëren.
Goed onderwijs begint met een goed verhaal.
– Wat is generatieve AI?
– Wat is hype wat is werkelijkheid?
– Hoe gebruik is AI in mijn lespraktijk?
– Algemene informatie over Autisme
– Methodiek ‘Geef me de 5’ en TEACH
– Aanpak in de klas
– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool