Hoe om te gaan en herkennen van drank- en drugsgebruik op scholen

In deze sessie staan signalering en handelen centraal. Als BHV’er of medewerker op school kom je mogelijk in aanraking met leerlingen die onder invloed zijn van alcohol of drugs. Maar hoe herken je dit eigenlijk? Welke gedragingen of signalen wijzen op gebruik, en hoe onderscheid je dit van ander gedrag, zoals stress of vermoeidheid?

We verkennen:

  • De meest voorkomende middelen onder scholieren en hun effecten.
  • Signalen en gedragsveranderingen die kunnen wijzen op gebruik.
  • Hoe je op een veilige, rustige en respectvolle manier in gesprek gaat met een leerling.
  • Praktische do’s en don’ts in de omgang met scholieren onder invloed.
  • De nadruk ligt op bewustwording en het ontwikkelen van een handelingskader: je hoeft geen specialist te zijn, maar wel weten wat je rol is en hoe je zorgvuldig kunt optreden.

Hoe om te gaan en herkennen van drank- en drugsgebruik op scholen

In deze sessie staan signalering en handelen centraal. Als BHV’er of medewerker op school kom je mogelijk in aanraking met leerlingen die onder invloed zijn van alcohol of drugs. Maar hoe herken je dit eigenlijk? Welke gedragingen of signalen wijzen op gebruik, en hoe onderscheid je dit van ander gedrag, zoals stress of vermoeidheid?

We verkennen:

  • De meest voorkomende middelen onder scholieren en hun effecten.
  • Signalen en gedragsveranderingen die kunnen wijzen op gebruik.
  • Hoe je op een veilige, rustige en respectvolle manier in gesprek gaat met een leerling.
  • Praktische do’s en don’ts in de omgang met scholieren onder invloed.
  • De nadruk ligt op bewustwording en het ontwikkelen van een handelingskader: je hoeft geen specialist te zijn, maar wel weten wat je rol is en hoe je zorgvuldig kunt optreden.

Over de spreker

Meer sessies

In het kort: De middagsessie "Kunst & AI – Leren, delen en vernieuwen" brengt GSF-kunstdocenten samen om de inspirerende voorbeelden, kansen en uitdagingen van AI in het kunstonderwijs te verkennen. Hierbij staat centraal hoe AI nieuwe mogelijkheden opent, terwijl vakmanschap, creativiteit en menselijke expressie onmisbaar blijven om samen het kunstonderwijs toekomstbestendig te maken.
Astrid Sprakel
+
Bianca Brouwer
Astrid  Sprakel
In het kort: Pensioenpresentatie voor 50-plussers
In het kort: De lezing van Maartje Faasse gaat over de uitdagingen waarvoor de Nederlandse waterschappen staan in het licht van de nieuwste klimaatscenario’s van het KNMI en Deltares, en de oplossingen en investeringen die daarbij horen. Vervolgens richt zij zich op de regio Amstel, Gooi en Vecht en bespreekt wat dit concreet betekent voor het waterbeheer rond onze scholen, waarna deelnemers samen met haar expertise opdrachten voor leerlingen kunnen ontwikkelen.