Anatomiepracticum bij biologie: het leukste dat er is?! Tegenwoordig kunnen meningen over nut en noodzaak van het gebruik van dierlijk materiaal in de les best uiteenlopen. Want wat doe jij eigenlijk met leerlingen (of collega’s) die niet willen of durven te snijden? Laat je ze toch proberen mee te doen of laat je ze op de gang het model na tekenen, doe je een demonstratiepracticum, óf maak je een diervrij practicum dat minstens zo goed is als het traditionele practicum? Mogelijkheden te over!
In deze workshop voor docenten en toa’s ga je zelf aan de slag met een diervrij oogpracticum, waarbij je zelf een oog maakt van klei en deze vervolgens open snijdt. Daarnaast maak je kennis met plastinaten (verduurzaamde dierlijke preparaten) en een papieren hart model. Recente literatuur, leerdoelen (verwondering!) én ontwikkelingen rondom het gebruik van dieren in het (wetenschappelijk) vervolgonderwijs komen aan de orde. Aan het einde van de workshop bespreken we met elkaar hoe dit alles van invloed is op anatomiepractica in het voortgezet onderwijs.
Je gaat naar huis met een laagdrempelig practicum dat past in elk curriculum én up-to-date input voor het gesprek met leerlingen en collega’s over voor- en nadelen van practica met dierlijk materiaal in jouw lessen.
Anatomiepracticum bij biologie: het leukste dat er is?! Tegenwoordig kunnen meningen over nut en noodzaak van het gebruik van dierlijk materiaal in de les best uiteenlopen. Want wat doe jij eigenlijk met leerlingen (of collega’s) die niet willen of durven te snijden? Laat je ze toch proberen mee te doen of laat je ze op de gang het model na tekenen, doe je een demonstratiepracticum, óf maak je een diervrij practicum dat minstens zo goed is als het traditionele practicum? Mogelijkheden te over!
In deze workshop voor docenten en toa’s ga je zelf aan de slag met een diervrij oogpracticum, waarbij je zelf een oog maakt van klei en deze vervolgens open snijdt. Daarnaast maak je kennis met plastinaten (verduurzaamde dierlijke preparaten) en een papieren hart model. Recente literatuur, leerdoelen (verwondering!) én ontwikkelingen rondom het gebruik van dieren in het (wetenschappelijk) vervolgonderwijs komen aan de orde. Aan het einde van de workshop bespreken we met elkaar hoe dit alles van invloed is op anatomiepractica in het voortgezet onderwijs.
Je gaat naar huis met een laagdrempelig practicum dat past in elk curriculum én up-to-date input voor het gesprek met leerlingen en collega’s over voor- en nadelen van practica met dierlijk materiaal in jouw lessen.