Economie/ bedrijfseconomie - Het Business Model Canvas

Leerlingen hebben soms het idee dat het schoolvak bedrijfseconomie uit wel vier of vijf verschillende vakken bestaat. Zij zien vaak niet de samenhang tussen de verschillende domeinen zoals marketing, financieel beleid en interne organisatie en personeelsbeleid. Een model als het Business Model Canvas biedt enerzijds de leerlingen de mogelijkheid om op een gestructureerde wijze naar de praktijk van een organisatie te kijken en het geeft de docent de gelegenheid om samenhang tussen de verschillende onderwerpen aan te brengen. Maar op het eerste gezicht is dit model voor leerlingen erg abstract. Om leerlingen in staat te stellen effectief met dit model aan de gang te gaan is het belangrijk om het Business Model Canvas inductief aan te leren om vervolgens de leerlingen te laten oefenen met de onderdelen van het model. Door met leerlingen vervolgens aan de hand van dit model verschillende soorten bedrijven te analyseren, kunnen docenten en leerlingen gezamenlijk samenhang in de leerstof aanbrengen.

Economie/ bedrijfseconomie - Het Business Model Canvas

Leerlingen hebben soms het idee dat het schoolvak bedrijfseconomie uit wel vier of vijf verschillende vakken bestaat. Zij zien vaak niet de samenhang tussen de verschillende domeinen zoals marketing, financieel beleid en interne organisatie en personeelsbeleid. Een model als het Business Model Canvas biedt enerzijds de leerlingen de mogelijkheid om op een gestructureerde wijze naar de praktijk van een organisatie te kijken en het geeft de docent de gelegenheid om samenhang tussen de verschillende onderwerpen aan te brengen. Maar op het eerste gezicht is dit model voor leerlingen erg abstract. Om leerlingen in staat te stellen effectief met dit model aan de gang te gaan is het belangrijk om het Business Model Canvas inductief aan te leren om vervolgens de leerlingen te laten oefenen met de onderdelen van het model. Door met leerlingen vervolgens aan de hand van dit model verschillende soorten bedrijven te analyseren, kunnen docenten en leerlingen gezamenlijk samenhang in de leerstof aanbrengen.

Over de spreker

Meer sessies

In het kort: De middagsessie "Kunst & AI – Leren, delen en vernieuwen" brengt GSF-kunstdocenten samen om de inspirerende voorbeelden, kansen en uitdagingen van AI in het kunstonderwijs te verkennen. Hierbij staat centraal hoe AI nieuwe mogelijkheden opent, terwijl vakmanschap, creativiteit en menselijke expressie onmisbaar blijven om samen het kunstonderwijs toekomstbestendig te maken.
In het kort: Je gaat in twee groepen tegen elkaar battelen met boomwhackers en body percursion waarbij het gaat om ritme, luisteren, samenwerken en vooral plezier maken.
Marten Blankesteijn
Marten  Blankesteijn
In het kort: Over een grote groep leraren en schoolbesturen die samen werkt aan een ideële uitgeverij van leermiddelen, zodat we niet meer afhankelijk zijn van commerciële bedrijven.