– Democratisch burgerschap in de school en in de wijk (voorbeeld: basisschool de Regenboog van Vreedzame School naar Vreedzame Wijk)
– Vreedzame Wijk: een community aanpak, samenwerken rond een gezamenlijk pedagogisch belang
– Democratische oefenvelden: De jeugd is aanzet; ze krijgen een stem, worden gehoord en gaan aan de slag.
Carin, directeur van basisschool De Regenboog, vertelt waarom zij samen met drie andere scholen in de Kooistee en de Struijten is gestart met de Vreedzame Wijk. Ze zagen met eigen ogen hoe kinderen in de wijk steeds vaker te maken krijgen met polarisatie en een ‘ieder voor zich’-mentaliteit. Met die urgentie voor ogen wilden ze samen met andere organisaties in de wijk werken aan een gedragen pedagogisch doel: een veilige, respectvolle en verbindende leefomgeving voor alle kinderen. Omdat drie scholen al ervaring hadden met de Vreedzame School aanpak, was de keuze voor de Vreedzame Wijk vanzelfsprekend.
Agnes, van stichting Vreedzaam, neemt je vervolgens mee in wat de Vreedzame Wijk écht inhoudt. Aan de hand van inspirerende voorbeelden en interactieve werkvormen ontdek je hoe je deze aanpak binnen jouw wijk of organisatie kunt vormgeven. Ze deelt het verhaal van de start in de Kooistee en de Struijten en laat zien welke belangrijke rol zowel organisaties als kinderen spelen bij het samen bouwen aan een vreedzame samenleving.
Carin, directeur van basisschool De Regenboog, vertelt waarom zij samen met drie andere scholen in de Kooistee en de Struijten is gestart met de Vreedzame Wijk. Ze zagen met eigen ogen hoe kinderen in de wijk steeds vaker te maken krijgen met polarisatie en een ‘ieder voor zich’-mentaliteit. Met die urgentie voor ogen wilden ze samen met andere organisaties in de wijk werken aan een gedragen pedagogisch doel: een veilige, respectvolle en verbindende leefomgeving voor alle kinderen. Omdat drie scholen al ervaring hadden met de Vreedzame School aanpak, was de keuze voor de Vreedzame Wijk vanzelfsprekend.
Agnes, van stichting Vreedzaam, neemt je vervolgens mee in wat de Vreedzame Wijk écht inhoudt. Aan de hand van inspirerende voorbeelden en interactieve werkvormen ontdek je hoe je deze aanpak binnen jouw wijk of organisatie kunt vormgeven. Ze deelt het verhaal van de start in de Kooistee en de Struijten en laat zien welke belangrijke rol zowel organisaties als kinderen spelen bij het samen bouwen aan een vreedzame samenleving.
– Belang en betekenis van de doorgaande lijn voor jonge kinderen in Nederland.
– Samenwerking op drie niveaus: formeel, relationeel en inhoudelijk.
– Inhoudelijke afstemming gaat ook over toenemende complexiteit in het aanbod.
1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie
– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool