Projectleider Vreedzame Wijk,
Stichting Vreedzaam
Directeur,
EduMare

– Democratisch burgerschap in de school en in de wijk (voorbeeld: basisschool de Regenboog van Vreedzame School naar Vreedzame Wijk)
– Vreedzame Wijk: een community aanpak, samenwerken rond een gezamenlijk pedagogisch belang
– Democratische oefenvelden: De jeugd is aanzet; ze krijgen een stem, worden gehoord en gaan aan de slag.

Vreedzame Wijk: community programma voor democratisch burgerschap in de wijk

Carin, directeur van basisschool De Regenboog, vertelt waarom zij samen met drie andere scholen in de Kooistee en de Struijten is gestart met de Vreedzame Wijk. Ze zagen met eigen ogen hoe kinderen in de wijk steeds vaker te maken krijgen met polarisatie en een ‘ieder voor zich’-mentaliteit. Met die urgentie voor ogen wilden ze samen met andere organisaties in de wijk werken aan een gedragen pedagogisch doel: een veilige, respectvolle en verbindende leefomgeving voor alle kinderen. Omdat drie scholen al ervaring hadden met de Vreedzame School aanpak, was de keuze voor de Vreedzame Wijk vanzelfsprekend.

Agnes, van stichting Vreedzaam, neemt je vervolgens mee in wat de Vreedzame Wijk écht inhoudt. Aan de hand van inspirerende voorbeelden en interactieve werkvormen ontdek je hoe je deze aanpak binnen jouw wijk of organisatie kunt vormgeven. Ze deelt het verhaal van de start in de Kooistee en de Struijten en laat zien welke belangrijke rol zowel organisaties als kinderen spelen bij het samen bouwen aan een vreedzame samenleving.

Vreedzame Wijk: community programma voor democratisch burgerschap in de wijk

Projectleider Vreedzame Wijk,
Directeur,

Carin, directeur van basisschool De Regenboog, vertelt waarom zij samen met drie andere scholen in de Kooistee en de Struijten is gestart met de Vreedzame Wijk. Ze zagen met eigen ogen hoe kinderen in de wijk steeds vaker te maken krijgen met polarisatie en een ‘ieder voor zich’-mentaliteit. Met die urgentie voor ogen wilden ze samen met andere organisaties in de wijk werken aan een gedragen pedagogisch doel: een veilige, respectvolle en verbindende leefomgeving voor alle kinderen. Omdat drie scholen al ervaring hadden met de Vreedzame School aanpak, was de keuze voor de Vreedzame Wijk vanzelfsprekend.

Agnes, van stichting Vreedzaam, neemt je vervolgens mee in wat de Vreedzame Wijk écht inhoudt. Aan de hand van inspirerende voorbeelden en interactieve werkvormen ontdek je hoe je deze aanpak binnen jouw wijk of organisatie kunt vormgeven. Ze deelt het verhaal van de start in de Kooistee en de Struijten en laat zien welke belangrijke rol zowel organisaties als kinderen spelen bij het samen bouwen aan een vreedzame samenleving.

Over de sprekers

Projectleider Vreedzame Wijk,
Stichting Vreedzaam
zie linkedin https://www.linkedin.com/in/agnespols/ 2015-2023 : stadspedagoog zzp: Als stadspedagoog stimuleer ik de samenwerking tussen basisscholen, kinderopvang en welzijnswerk. Soms is dit in de vorm van een brede (buurt)school, leertijduitbreiding of kindcentra maar andere samenwerkingsvormen zijn ook mogelijk zoals de Vreedzame wijk. Daarnaast zet ik mij in om de ouderbetrokkenheid te versterken in organisaties en ondersteun ik ouders tijdens trainingen of coaching in het versterken van hun onderwijsondersteunend gedrag. 2023-2025: ook in dienst bij stichting Vreedzaam
Directeur,
EduMare
Mijn naam is Carin de Koning. Als schoolleider van PCBS De Regenboog in Hellevoetsluis zet ik me samen met de drie andere basisscholen in De Struyten en Kooistee in voor de Vreedzame Wijk. Op onze scholen besteden we veel aandacht aan democratisch burgerschap en aan het op een respectvolle manier met elkaar omgaan — iets wat niet ophoudt bij de schooldeur. Om dat te versterken, betrekken we zoveel mogelijk mensen uit de wijk bij het creëren van een positief pedagogisch klimaat: van sportcoach tot pedagogisch medewerker, van vrijwilliger tot wijkagent. Samen bouwen we aan een gemeenschap waarin iedereen zich thuis voelt, zich veilig voelt en kan meedoen. De gedachte “It takes a village to raise a child” vormt daarbij ons uitgangspunt. Hoe wij dit sinds mei 2024 in de praktijk brengen, vertel ik graag tijdens het EduMare-congres.

Meer sessies

Hoofdpunten:

– Belang en betekenis van de doorgaande lijn voor jonge kinderen in Nederland.

– Samenwerking op drie niveaus: formeel, relationeel en inhoudelijk.

– Inhoudelijke afstemming gaat ook over toenemende complexiteit in het aanbod.

Hoofdpunten:

1. Gewoon goed onderwijs
2. Ouderverbondenheid
3. Pedagogische relatie

Bart Staijen
,
Nicolette Dronkers
Hoofdpunten:

– Je leert wat werkt in het leesonderwijs
– Je krijgt handvatten om evidence-informed keuzes te maken voor leermiddelen of methodes
– Je hoort de ervaringen van een inspiratieschool