– Ontwikkeling van het aanvankelijk lezen
– Doelgroep leesbegeleiding
– Aanpak/behandeling leesproblemen
Je doet alles! Je biedt een stevige lesaanpak en geeft extra begeleiding. Toch merk je: bij sommige leerlingen lukt het gewoon niet…
In deze sessie gaan we dieper in op wat ’t Lec kan betekenen voor kinderen met extreme leesproblemen. We bespreken wat een gezonde leesontwikkeling inhoudt bij het aanvankelijk leren lezen, en leggen uit hoe het kan dat die ontwikkeling soms tot stilstand komt. Daarbij kijken we samen naar de verschillende ondersteuningsniveaus in het onderwijs.
Wat zorgt er uiteindelijk voor dat leerlingen bij wie alles al geprobeerd is toch weer vooruitgang boeken? Je gaat naar huis met praktische informatie over ’t Lec, meer inzicht in aanvankelijk lezen én een artikel dat je meteen kunt toepassen in je klas.
Zie ook: “Kinderen zonder leesniveau de school uit? Dat kán gewoon niet meer” | Welkom bij EduMare VPR
Je doet alles! Je biedt een stevige lesaanpak en geeft extra begeleiding. Toch merk je: bij sommige leerlingen lukt het gewoon niet…
In deze sessie gaan we dieper in op wat ’t Lec kan betekenen voor kinderen met extreme leesproblemen. We bespreken wat een gezonde leesontwikkeling inhoudt bij het aanvankelijk leren lezen, en leggen uit hoe het kan dat die ontwikkeling soms tot stilstand komt. Daarbij kijken we samen naar de verschillende ondersteuningsniveaus in het onderwijs.
Wat zorgt er uiteindelijk voor dat leerlingen bij wie alles al geprobeerd is toch weer vooruitgang boeken? Je gaat naar huis met praktische informatie over ’t Lec, meer inzicht in aanvankelijk lezen én een artikel dat je meteen kunt toepassen in je klas.
Zie ook: “Kinderen zonder leesniveau de school uit? Dat kán gewoon niet meer” | Welkom bij EduMare VPR
– Hoe verhalen in het geschiedenisonderwijs kunnen bijdragen aan diep leren en blijvende betekenis.
– Wanneer een krachtig verhaal een risico wordt en kan leiden tot onderwijsmythes.
– Hoe je verhalen bewust en effectief inzet, zonder de werkelijkheid uit het oog te verliezen.
1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?
2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?
3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?
– Wat is relatief onderpresteren, en waarom blijft het vaak onopgemerkt in de klas?
– Wat zijn de gevolgen van (h)erkenning of het uitblijven daarvan voor de ontwikkeling van leerlingen?
– Hoe kun je als leraar onderpresteren signaleren én leerlingen praktisch stimuleren met evidence-informed aanpakken?