Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt? Dat is iets wat
Naomi zich regelmatig afvraagt. Terwijl het ene na het andere leesoffensief wordt
bedacht, hebben de leesvaardigheid én het leesplezier in ons land een onacceptabel
dieptepunt bereikt. De oplossing is echter simpel: als je als leerkracht zelf het goede
voorbeeld geeft en ook vol inzet op leesbevordering en leesmotivatie, krijg je jouw
leerlingen met plezier aan het lezen! In deze lezing vertelt Naomi aan de hand van
de allerleukste kinderboeken, onder andere over de belangrijke rol van de lezende
leerkracht, wat je op school kunt doen, hoe je collega’s kunt inspireren en laat ze
zien hoe je kinderboeken en rijke verhalen in jouw lessen kunt inzetten. Lezen is
namelijk het allerbelangrijkste vak dat er is!
Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt? Dat is iets wat
Naomi zich regelmatig afvraagt. Terwijl het ene na het andere leesoffensief wordt
bedacht, hebben de leesvaardigheid én het leesplezier in ons land een onacceptabel
dieptepunt bereikt. De oplossing is echter simpel: als je als leerkracht zelf het goede
voorbeeld geeft en ook vol inzet op leesbevordering en leesmotivatie, krijg je jouw
leerlingen met plezier aan het lezen! In deze lezing vertelt Naomi aan de hand van
de allerleukste kinderboeken, onder andere over de belangrijke rol van de lezende
leerkracht, wat je op school kunt doen, hoe je collega’s kunt inspireren en laat ze
zien hoe je kinderboeken en rijke verhalen in jouw lessen kunt inzetten. Lezen is
namelijk het allerbelangrijkste vak dat er is!
Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)
Waar vind ik vakdocenten?
Wat betekent het om samen muziek maken?
Wat is Goud Onderwijs?
Op welke wijze krijgen de drie pijlers van Goud Onderwijs: anders organiseren, focus op curriculum en een positieve schoolcultuur concreet vorm binnen de schoolpraktijk?
We richten ons tijdens de workshop op de rol van de leerlingdecaan en de wijze waarop deze functie binnen de school wordt vormgegeven.
1. Wat is een diagnostische vraag en wat is het doel ervan?
2. Hoe ontwerp je goede vragen die misconcepties zichtbaar maken?
3. Zelf aan de slag gaan met diagnostische vragen maken.