Hoofddocent en docent-onderzoeker,
Hogeschool Rotterdam

1. Uitleg en bewustwording van het conceptueel verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie en de invloed ervan op het handelen van scholen.
2. Verkennen van vooroordelen en aannames, voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen ervan voor inclusief onderwijs.
3. Praktische handvatten en strategieën om de samenwerking met ouders te versterken, gericht op gedeelde verantwoordelijkheid.

Ouder, school en kind: samen werken aan educatief partnerschap in inclusief onderwijs

Wat als we ouders niet alleen uitnodigen om te helpen op school, maar hen echt gaan zien en benaderen als gelijkwaardige partners? In deze sessie staat het verschil tussen ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid centraal, een verschil dat van grote invloed is op de ontwikkeling van kinderen. Een ouder die je zelden op school ziet, wordt al snel als ‘niet betrokken’ bestempeld. Maar misschien werkt die ouder onregelmatige diensten, of spreekt hij de taal niet goed, terwijl hij thuis wél dagelijks met het kind praat over school en leren. Zulke aannames kunnen ertoe leiden dat we minder snel het gesprek aangaan, met gevolgen voor het kind. We onderzoeken hoe scholen de stap kunnen zetten van informeren naar écht samenwerken, en hoe die beweging bijdraagt aan inclusiever onderwijs. Deze sessie biedt sociologische inzichten en praktische handvatten om partnerschap met ouders op een structurele manier vorm te geven.

Ouder, school en kind: samen werken aan educatief partnerschap in inclusief onderwijs

Hoofddocent en docent-onderzoeker,

Wat als we ouders niet alleen uitnodigen om te helpen op school, maar hen echt gaan zien en benaderen als gelijkwaardige partners? In deze sessie staat het verschil tussen ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid centraal, een verschil dat van grote invloed is op de ontwikkeling van kinderen. Een ouder die je zelden op school ziet, wordt al snel als ‘niet betrokken’ bestempeld. Maar misschien werkt die ouder onregelmatige diensten, of spreekt hij de taal niet goed, terwijl hij thuis wél dagelijks met het kind praat over school en leren. Zulke aannames kunnen ertoe leiden dat we minder snel het gesprek aangaan, met gevolgen voor het kind. We onderzoeken hoe scholen de stap kunnen zetten van informeren naar écht samenwerken, en hoe die beweging bijdraagt aan inclusiever onderwijs. Deze sessie biedt sociologische inzichten en praktische handvatten om partnerschap met ouders op een structurele manier vorm te geven.

Over de spreker

Hoofddocent en docent-onderzoeker,
Hogeschool Rotterdam
Sema Uguz is socioloog met ruim tien jaar ervaring in het hoger onderwijs. Ze is verbonden aan het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam, waar ze als docent-onderzoeker onderzoek doet naar studieuitval in het eerste studiejaar. Daarnaast is ze werkzaam als hoofddocent bij het Instituut voor Engineering and Applied Science. Haar expertise richt zich op onderwijskwaliteit, toetsing, studiesucces, professionele identiteitsvorming, kansengelijkheid, didactiek en coaching.

Meer sessies

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?

Hoofdpunten:

– Belang en betekenis van de doorgaande lijn voor jonge kinderen in Nederland.

– Samenwerking op drie niveaus: formeel, relationeel en inhoudelijk.

– Inhoudelijke afstemming gaat ook over toenemende complexiteit in het aanbod.

Hoofdpunten:

– Onderwijs over AI (denk aan de integratie in het curriculum)

– Onderwijs met AI (oftewel het automatiseren van taken van de leraar)

– Onderwijs verstoord door AI (denk aan afhankelijkheid en toetsing)