Inclusief
Spreker,
Careyn

1. Waarom wordt kindermishandeling nog zo vaak gemist, ook als het recht voor onze ogen gebeurt?

2. Wat doet langdurig zwijgen met een kind op korte én lange termijn?

3. Wat is er nodig om werkelijk verschil te maken voor kinderen in kwetsbare thuissituaties?

Mam, ik kan niet meer

In deze indringende lezing deelt Betty van Brunschot haar persoonlijke verhaal van opgroeien in mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik. Ze neemt je mee in wat er gebeurt als niemand ingrijpt en wat dat doet met een kind dat wél gezien had kunnen worden. Vanuit haar boek Mam, ik kan niet meer geeft ze woorden aan wat vaak ongezegd blijft, en legt ze bloot hoe systemen soms falen terwijl de signalen er wél zijn.
De lezing raakt diep, maar is ook een oproep tot bewustwording, verantwoordelijkheid en hoop. Wat kunnen wij als professionals, opvoeders of omstanders doen? En hoe doorbreken we de stilte waarin zoveel kinderen nog altijd opgroeien?

Mam, ik kan niet meer

In deze indringende lezing deelt Betty van Brunschot haar persoonlijke verhaal van opgroeien in mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik. Ze neemt je mee in wat er gebeurt als niemand ingrijpt en wat dat doet met een kind dat wél gezien had kunnen worden. Vanuit haar boek Mam, ik kan niet meer geeft ze woorden aan wat vaak ongezegd blijft, en legt ze bloot hoe systemen soms falen terwijl de signalen er wél zijn.
De lezing raakt diep, maar is ook een oproep tot bewustwording, verantwoordelijkheid en hoop. Wat kunnen wij als professionals, opvoeders of omstanders doen? En hoe doorbreken we de stilte waarin zoveel kinderen nog altijd opgroeien?

Over de spreker

Spreker,
Careyn
Betty van Brunschot (1995) is spreker, schrijver en theatermaker. In haar autobiografie Mam, ik kan niet meer vertelt ze over haar jeugd vol mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik een verhaal dat ze jarenlang verborgen hield. Inmiddels is zij uitgegroeid tot een krachtige stem voor kinderen die niet gehoord worden. Met haar lezingen, boek en theatervoorstelling Wat Niemand Zag laat Betty zien wat er écht schuilgaat achter een glimlach, een stil kind of een zwijgend gezin. Ze spreekt op scholen, bij gemeenten, zorginstanties en op landelijke podia. Haar missie: bewustwording creëren, systemen wakker schudden en zichtbaar maken wat vaak ongezien blijft.

Meer sessies

Hoofdpunten:

– Belang en betekenis van de doorgaande lijn voor jonge kinderen in Nederland.

– Samenwerking op drie niveaus: formeel, relationeel en inhoudelijk.

– Inhoudelijke afstemming gaat ook over toenemende complexiteit in het aanbod.

Hoofdpunten:

1. Uitleg en bewustwording van het conceptueel verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie en de invloed ervan op het handelen van scholen.
2. Verkennen van vooroordelen en aannames, voorbeelden uit de praktijk en de gevolgen ervan voor inclusief onderwijs.
3. Praktische handvatten en strategieën om de samenwerking met ouders te versterken, gericht op gedeelde verantwoordelijkheid.

Willemijn Kluiver
,
Marlieke Mijer
Hoofdpunten:

– Routines: Hoe kun je leerlingen op de eenvoudigste en snelste manier terugkerende taken en handelingen in de klas laten uitvoeren?
– Klare taal: Hoe vertel je leerlingen wat van hen wordt verwacht, zodat duidelijk is wat je beslist niet verwacht?
– Brein: Hoe heeft je brein invloed op het leerproces?