lector,
Hogeschool Rotterdam
Directeur,
Sterrenschool De Globetrotter

– Hoe dragen we bij aan meer kansengelijkheid?
– Hoe kunnen leraren de leefwereld op school en thuis verbinden?
– Hoe maken we de samenwerking met ouders duurzaam?

Samenwerken met ouders aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen

Zoek jij naar nieuwe manieren om de taalontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren en te werken aan meer kansengelijkheid? In deze sessie kijken we vanuit een contextuele bril naar de taalontwikkeling van kinderen en bespreken we waarom ouders onmisbare partners zijn voor jou als leraar of pedagogisch medewerker. We laten je kennismaken met de aanpak Thuis in Taal, een partnerschapsprogramma dat Martine als onderzoeker ontwikkelde in co-creatie met leerkrachten en pedagogisch medewerkers van Rotterdamse (voor)scholen. Deze aanpak ondersteunt professionals bij het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Hoe deze aanpak werkt laten we je zien vanuit de voorbeelden van Sterrenschool De Globetrotter. Laat je inspireren om samen te werken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen.

Samenwerken met ouders aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen

Tineke Visser

Zoek jij naar nieuwe manieren om de taalontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren en te werken aan meer kansengelijkheid? In deze sessie kijken we vanuit een contextuele bril naar de taalontwikkeling van kinderen en bespreken we waarom ouders onmisbare partners zijn voor jou als leraar of pedagogisch medewerker. We laten je kennismaken met de aanpak Thuis in Taal, een partnerschapsprogramma dat Martine als onderzoeker ontwikkelde in co-creatie met leerkrachten en pedagogisch medewerkers van Rotterdamse (voor)scholen. Deze aanpak ondersteunt professionals bij het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Hoe deze aanpak werkt laten we je zien vanuit de voorbeelden van Sterrenschool De Globetrotter. Laat je inspireren om samen te werken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen.

Over de sprekers

lector,
Hogeschool Rotterdam
Dr. Martine van der Pluijm (1972) is pedagoog. Ze werkt als lector van het lectoraat Samenwerken aan een taalrijke omgeving voor jonge kinderen bij Hogeschool Rotterdam. Het lectoraat is opgericht op initiatief van de Rotterdamse schoolbesturen BOOR en PCBO Rotterdam-Zuid, ter ondersteuning van Leerschool Rotterdam-Zuid. Martine doet ontwerpgericht onderzoek naar nieuwe werkwijzen die bijdragen aan de taalontwikkeling bij kinderen en meer kansengelijkheid. De aanpak Thuis in Taal is een voorbeeld van zo’n werkwijze. Sinds 2023 leidt zij nieuw langdurig onderzoek naar hoe scholen in samenhang kunnen werken aan cultureel responsief taalonderwijs.
Directeur,
Sterrenschool De Globetrotter
Tineke Visser is directeur van Sterrenschool de Globetrotter. Zij werkt al 25 jaar in het onderwijs in verschillende rollen, van groepsleerkracht 1-2 tot directeur. Ze is gedreven om voor kinderen en ouders iedere dag het verschil te maken en bij te dragen aan kansengelijkheid. Ouders en school zijn hierin voor haar onlosmakelijk verbonden als het gaat om de samenwerking in de ondersteuning van de (taal)ontwikkeling van kinderen. Taal is voor Tineke de basis. ‘Taal is alles en alles is taal’! Meertaligheid ziet zij als kans om de Nederlandse taalontwikkeling te stimuleren.

Meer sessies

Thysia Jansson
,
Zefanja Tiemann
Hoofdpunten:

Doelen van de workshop:

Ontdekken hoe je als leraar met bewezen effectieve leerstrategieën het leren van je leerlingen zichtbaar kunt versterken.

Inspiratie opdoen hoe je theorie en praktijk koppelt, zodat je deze strategieën doelgericht en effectief kunt toepassen in je eigen klas.

Samen met collega’s bouwen aan vertrouwen in je gezamenlijke kracht om zo het verschil te maken in de klas.

Hoofdpunten:

Wat is de rol van de leerkracht als het gaat om goed leesonderwijs?
Hoe kun je zowel leerlingen als collega’s enthousiasmeren?
Wat kun je nog meer doen om jouw leesonderwijs een boost te geven?

Melissa 't Hart
,
Ynke van der Wagt
,
Romy de Winter
Hoofdpunten:

Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)

Waar vind ik vakdocenten?

Wat betekent het om samen muziek maken?