Wat zijn effectieve leerstrategieën?
Waarom gebruiken leerlingen de aanwijzingen die we geven vaak niet?
Wat levert leerlingen motivatie op om te leren?
Waarom doen sommige leerlingen zoveel moeite maar blijven ze toch worstelen? Het antwoord ligt niet in een gebrek aan motivatie, maar in de manier waarop ons brein ons misleidt bij het leren.
In deze workshop ontdek je de verbazingwekkende valkuilen van het brein: waarom willen leren geen directe impact heeft op leren, waarom herhaling niet altijd werkt, en waarom leerlingen vaak terugvallen op ineffectieve strategieën die wél goed aanvoelen. Je leert herkennen wanneer je brein je op het verkeerde pad stuurt en krijgt concrete, wetenschappelijk onderbouwde alternatieven.
Deze workshop geeft je praktische handvatten om leerlingen te begeleiden naar echte studievaardigheden, zodat hun moeite eindelijk het gewenste effect heeft. Want slimmer zijn dan je brein betekent effectieve strategieën kiezen, ook als die tegennatuurlijk aanvoelen.
Waarom doen sommige leerlingen zoveel moeite maar blijven ze toch worstelen? Het antwoord ligt niet in een gebrek aan motivatie, maar in de manier waarop ons brein ons misleidt bij het leren.
In deze workshop ontdek je de verbazingwekkende valkuilen van het brein: waarom willen leren geen directe impact heeft op leren, waarom herhaling niet altijd werkt, en waarom leerlingen vaak terugvallen op ineffectieve strategieën die wél goed aanvoelen. Je leert herkennen wanneer je brein je op het verkeerde pad stuurt en krijgt concrete, wetenschappelijk onderbouwde alternatieven.
Deze workshop geeft je praktische handvatten om leerlingen te begeleiden naar echte studievaardigheden, zodat hun moeite eindelijk het gewenste effect heeft. Want slimmer zijn dan je brein betekent effectieve strategieën kiezen, ook als die tegennatuurlijk aanvoelen.
Hoe geef ik zelf muziekles (ook als ik helemaal niet muzikaal ben en 2 linkerhanden heb?)
Waar vind ik vakdocenten?
Wat betekent het om samen muziek maken?
– Backstage-dynamieken in de school
– De impact hiervan op collective teacher efficacy
1) Waaraan herkennen we topleraren?
2) Wat is de beste manier om te werken aan je eigen vakmanschap?